Een moderne truck stoot nog niet half zoveel stikstofoxide of NOx uit als een Euro 6 diesel in een luxewagen.
Nog steeds hebben veel mensen het over ‘walmende en stinkende vrachtauto’s’. De praktijk is anders, zo blijkt uit een bericht van de internationale milieuraad International Council on Clean Transportation (ICCT).
Die vergeleek de uitstoot van NOx bij 24 verschillende trucks met die van 30 personenauto’s met Euro 6-diesels. Op basis van cijfers uit Finland en Duitsland blijkt dat zo’n luxewagen per kilometer tussen de 480 en 560 milligram stikstofoxide uitstoot, tegen circa 210 milligram bij een Euro 6-truck.
Verschillend meten
Dit enorme verschil is mogelijk door de verschillende wettelijke methodes waarmee de emissiewaarden worden gemeten: waar de uitlaat van een truck in de dagelijkse praktijk continu wordt gemonitord, wordt bij de motoren van personenauto’s alleen bekeken of ze aan de meetbank onder de uitstootnormen blijven bij toerentallen en belastingen binnen een vastomlijnd kader.
Op een kier
Een speciale voorziening treffen om bij meting aan de norm te voldoen, zoals Volkswagen dit deed, is bij vrachtwagens onmogelijk. De regels rond het testen van personendiesels worden de komende jaren weliswaar aangepast, maar waar bij trucks willekeurig gekozen fabrieksexemplaren worden onderzocht, gebeurt dit bij persponenwagens met exemplaren die de fabrikant bij de introductie ter keuring aanbiedt. Volgens ICCT blijft de deur naar gesjoemel met uitstootwaarden daardoor op een kier staan.