Op licht gewelddadige wijze werd op dinsdag 25 september in Rotterdam officieel de nieuwe Truckparking Waalhaven geopend.
Een containertruck van Van der Most Transport reed met minister van Justitie Opstelten op de passagiersstoel, dwars door een symbolisch muurtje heen.
De Truckparking Waalhaven draaide al zes weken proef, maar is nu officieel geopend. En dat is uitstekend nieuws voor chauffeurs.
Even douchen, koffie, internet
Wil je overdag je drie kwartier maken, en tegelijk even douchen en een bak koffie halen, of even gebruik maken van draadloos internet? Het is allemaal mogelijk terwijl je met je auto veilig achter een hek en de slagboom staat, op een met tientallen camera’s bewaakt terrein. Bovendien sta je tussen 06:00 en 18:00 uur gratis en er is ruimte voor LZV’s.
Maar je kunt er ook ’s nachts uitstekend terecht. Eten doe je bij Appie Happie, waar je zo heen kunt lopen. De parking biedt plaats aan 114 trucks. Daarnaast is in de Botlek bij restaurant De Punt inmiddels een vergelijkbare parking geopend met 72 plaatsen. Op 15 oktober gaat tevens Truckparking Distripark Botlek open met ruimte voor 82 trucks.
Na de opening van de Truckparking Waalhaven gaf minister Opstelten een korte toespraak, en Truckstar sprak even met de minister.
Opsteltens boodschap voor de chauffeur
Opstelten is minister van Justitie en zijn invalshoek is natuurlijk de bestrijding van transport-criminaliteit. Voor Truckstar en de Nederlandse chauffeur had hij een korte maar duidelijke boodschap: “Veiligheid, comfort, en even een rustpunt, that’s it!”
In zijn toespraak benadrukte hij verder het belang van de Rotterdamse haven als één van de sterkste motoren van onze economie. “Rotterdam is de grootste haven van Europa, maar ook de beste. De opening van deze parking is daarom een mijlpaal, want veiligheid is van cruciaal belang in de haven.”
“Als Rotterdammer ben ik gevoelig voor ‘facts and figures'”, zo vervolgde Opstelten. “En ik ben van de cijfers geschrokken. Op jaarbasis kost transport-criminaliteit acht miljard euro in Europa, en 350 miljoen in Nederland alleen. Maar erger nog is dat dit vaak gepaard gaat met geweld naar de chauffeur. Dat is volstrekt onacceptabel en moet keihard aangepakt worden.”
Met de opening van de beveiligde parking en zijn aanwezigheid laat Opstelten zien dat de Nederlandse chauffeur en de veiligheid daarvan wel degelijk een belangrijk punt is voor de politiek. Iets wat niet altijd duidelijk uitgedragen wordt.
Hoe hangt de vlag er inmiddels bij
Om te horen hoe het na zes weken loopt op de Truckparking Waalhaven, spraken we ook even met de exploitant van de parking, Wouter van Hest van PCH Parking & Facility Services.
“In de weekenden is het al haast volle bak”, zegt van Hes. Het is een mix van Nederlanders met een abonnement, Duitsers, Britten, Fransen en ook enkele Oostblokkers die hier staan. En die Oostblokkers kun je gewoon aanspreken op hun gedrag. Sommige dingen mogen gewoon niet, en als je ze dat uitlegt is er begrip. De barbecues zijn echt verleden tijd en de huisregels staan in tien verschillende talen uitgelegd.”
“Transporteurs vinden het nog wel een beetje eng om te investeren in een abonnement. Maar we hebben inmiddels wel abonnementen afgesloten met Eimskip en ETS bijvoorbeeld. Ook de 1.000 euro per truck voor het spitsmijden maakt transporteurs nieuwsgierig.”
Spitsmijden
Daarvoor meld je je aan bij het Spitsmijden en parkeer je je truck tussen 15:00 uur en 18:00 uur gedurende een periode van 90 minuten op een van de bewaakte truckparkings in Rotterdam. Des te vaker je je truck parkeert, des te meer je kunt sparen. De gedachte is om iedere dag zo’n honderd trucks uit de avondspits te kunnen halen tijdens de verbredingswerkzaamheden van de A15.
De truckparkings zijn gratis tussen 06:00 en 18:00 uur. Vanaf 18:00 uur betaal je een euro per uur tot een maximum van 10 euro. De parkings zijn daarnaast van beveiligingsniveau 4.
ADR-trucks zijn helaas niet toegestaan. Momenteel wordt gewerkt aan een oplossing hiervoor in de vorm van een aparte parking nadat TLN bezwaar had gemaakt. Voor containerchassis is een aparte, betaalde parking op de Van Meelstraat. Daarnaast zijn er voor overdag verschillende plekken in de haven waar geparkeerd mag worden. Overnachten mag echter nergens meer langs de openbare weg in de haven.
Rotterdam hanteert nu een strikt parkeerbeleid om herhaling van de smerige en bizarre Oostblok-taferelen die zich in de Waalhaven afspeelden te voorkomen.