Truckmotoren-rel in VS
In Amerika is een rel rond de motoren van Navistar verder geëscaleerd.
Een federale rechter heeft geoordeeld dat de Environmental Protection Agency (EPA, het Amerikaanse Milieu-ministerie), geen toestemming had mogen geven aan Navistar om een bepaalde moterenserie te blijven produceren.
Truck- en motorenbouwer Navistar moest vanaf 2010 met haar motoren aan de EPA 10-emissie-eisen voldoen, net als Volvo, Detroit Diesel, Caterpillar en Cummins. Deze EPA 10-norm ligt tussen onze Euro 5- en Euro 6-norm in.
Navistar wilde die norm halen met alléén uitlaatgas-recirculatie (EGR) en geen SCR, (ofwel het toevoegen van AdBlue, wat in Amerika DEF heet, Diesel Exhaust Fluid), maar dat is tot op heden nog niet gelukt. Certificering werd in februari 2010 aangevraagd maar is nog altijd in behandeling.
Maxxforce 13
Het gaat om de Maxxforce 13-motor, een Amerikaanse versie van de 12,4 liter D26-motor van MAN. Deze Maxxforce-motor stoot tussen 0,4 en 0,5 gram NOx uit per pk-uur uit, veel meer dan de toegestane 0,2 gram.
Maar omdat Navistar in de periode voor 2010 motoren produceerde die schoner waren dan de toenmalige norm voorschreef, had Navistar de nodige credits opgebouwd bij de EPA. Die konden ingeruild worden tegen de verkoop van motoren die niet aan de EPA 10-eis voldeden. In oktober 2011 liet de EPA Navistar echter weten dat die credits begin 2012 op zouden zijn.
Verkeerde keelgat
Vanaf januari kreeg Navistar daarom een boete van 1.900 dollar per verkochte motor opgelegd door de EPA. Maar dat schoot de andere motorenbouwers in het verkeerde keelgat. Mack Trucks, Volvo Group North America, Daimler Trucks North America, Detroit Diesel Corp. en Cummins Inc. waren het gedogen zat, en stapten naar de rechter.
Die heeft hen nu gelijk gegeven. De EPA-regeling met Navistar heeft niets te maken een nood-scenario of andere exceptionele omstandigheden, behalve de ‘business case’ van Navistar zelf, zo oordeelde de rechter in Washington DC.
“Simpel gezegd heeft Navistar gegokt op EGR als techniek waarmee het aan de EPA 10-norm kon voldoen, maar de credits raakten vroegtijdig op”, aldus de rechter.
Het is niet duidelijk hoe lang Navistar door kan gaan met de productie van de motoren voor de Amerikaanse markt.