Buitenlandse trucks moeten vanaf 2014 gaan betalen voor rijden in het Verenigd Koninkrijk.
Dit is vastgelegd in een plan van het Britse ministerie van Transport. De toekomstige heffing zou op tien pond per buitenlandse truck per dag moeten uitkomen. Britse trucks moeten de heffing ook gaan betalen, maar kunnen die via de belasting weer terugkrijgen.
Concurrentie-positie
De bedoeling is om de concurrentie-positie van het Britse wegtransport te verbeteren op de eigen markt. De Britse Infrastructuur-minister Mike Pennings zegt: “Elk jaar rijden buitenlandse trucks 1,5 miljoen ritten op de Britse wegen. Maar geen van die trucks betaalt iets om van onze wegen gebruik te kunnen maken. Onze belastingbetalers draaien daarom op voor het onderhoud en de aanleg van het wegennet.”
Omgekeerd betalen Britse transportbedrijven op het vasteland van Europa wel voor het gebruik van wegen. Zo moeten trucks in Nederland een Eurovignet hebben om gebruik te maken van de snelwegen, betalen trucks in Duitsland maut en hebben de Fransen ook hun tolwegen.
Overwinning
Daarom is de nieuwe truckheffing een overwinning voor het Britse wegtransport. Pennings: “De regering wil een heffings-systeem introduceren voor trucks waarbij onze eigen transportsector een eerlijkere deal krijgt dan nu het geval is, om zo het Britse wegtransport beter te laten concurreren met hun buitenlandse collega’s.”
Dure diesel
Overigens betalen de Britten in hun land in verhouding ook meer voor een liter diesel dan in de meeste landen in Europa. Ook dit werkt oneerlijke concurrentie in de hand. Europese trucks zijn vaak 4×2-trekkers met veel ruimte aan het chassis voor grote tanks, die voor de overtocht naar de Britse eilanden nog even tot de rand gevuld worden.
Een woordvoerder van de Britse branche-organisatie Freight Transport Association zegt dan ook: “De heffing moet absoluut kosten-neutraal zijn voor Britse transporteurs, die hier veel meer betalen voor een liter diesel dan hun Europese collega’s.”
Een andere transport-organisatie, de Road Haulage Association is eveneens enthousiast: “Deze heffing is goed nieuws voor Britse transporteurs, en ook voor Britse weggebruikers in zijn algemeen. Velen klagen al tijden dat buitenlandse trucks niets betalen om onze wegen te mogen gebruiken”, aldus woordvoerder Kate Gibbs.
Overigens zijn er in Groot-Brittannië wel enkele tolbruggen, zoals de M4 Severn Bridge tussen Engeland en Wales, de Dartford Crossing bij Londen (zie foto), en de Humber Bridge.
Bron: Commercial Motor