Achter de schermen wordt hard gewerkt aan de Truck van het Jaar-verkiezing.
Op 3, 4 en 5 oktober vindt de Truck van het Jaar-verkiezing plaats: 21 chauffeurs testen zeven zware distributietrekkers om uit te vinden welke van de zeven voertuigen de beste is en de titel Truck van het Jaar 2015 krijgt.
Opleggers en lading
Maar voordat het zover is, moet er wel een en ander geregeld zijn. Zo hadden we opnieuw zeven trailers nodig. Die vonden we dit jaar bij Twan Heetkamp in Venlo, waar we zeven strakker koelers opgehaald hebben.
Net als bij de eerdere edities van de Truck van het Jaar-verkiezing beladen we de trailers ook. Dit doen we opnieuw bij de firma Vink in Barneveld, waar we per oplegger ongeveer twaalf ton aan betonblokken laden, vakkundig geholpen door (heftruck-) chauffeur Henk Boon.
Vink-medewerker Henk Boon plaatst het laatste legoblok beton (op een europallet) in één van de opleggers.
We laden minder gewicht dan de voorgaande jaren, toen we met de topmodellen reden. Dit jaar hoeven we met deze categorie trucks niet aan de veertig ton te komen. Een beetje gewicht moet er echter wel in zitten natuurlijk; anders voel je als chauffeur niet goed wat de truck doet en hebben we geen representatieve verkiezing.
Van Renault en Volvo Trucks Nederland en van de Scania-dealer in Zwolle hebben we voor het ophalen van de trailers en het beladen drie trekkers te leen gekregen; vanaf woensdag komen de test-trucks richting Zeewolde.
Te gast bij Bouwheer Zeewolde
Want daar is opnieuw onze uitvalsbasis, bij Bouwheer Zeewolde. Op woensdag vindt ook het beletteren van de trailers plaats en laden we de laatste vier opleggers. Dan volgt op donderdag nog een uitgebreide fotoronde en zijn we er helemaal klaar voor om op vrijdagochtend met de eerste groep testchauffeurs aan de slag te gaan.
Wil je meer weten over de Truck van het Jaar-verkiezing, bijvoorbeeld welke trucks er dit jaar meestrijden, en hoe we te werk gaan? Kijk dan op deze pagina.
De tweede geladen oplegger bij aankomst op terrein van Bouwheer Zeewolde. Van Volvo Trucks Nederland hebben we deze soepele FM 410 Light Concept-demo te leen, om de trailers te rijden.