Profielfoto - Eric

7 november | 21:52

Truck van de Toekomst – 1985

We schrijven 1985 en Truckstar houdt een Truck van de Toekomst contest. Bert Woertman, 16 jaar oud, tekent briljante modellen, maar…stuurt deze nooit in.

“Ik ben al gek van vrachtwagens en transport sinds mijn geboorte”, vertelt Bert aan Truckstar. “Mijn geboortehuis stond aan de inrit van een transportbedrijf, dus de dieseldamp had mij al vroeg te pakken’’. Op vijfjarige leeftijd reed Bert regelmatig mee met de wagens van Harrie Koops en Gebr. de Vries en een aantal jaren later fietste hij langs alle transportbedrijven in Emmen en omstreken. En thuis? Dan tekende hij vrachtwagens!

Profielfoto - tymen
De cabine is geïnspireerd op die van een helicopter

Truck van de Toekomst

“Ik heb heel wat foto’s uit Truckstar nagetekend”, herinnert Bert, “en toen Truckstar in 1985 met de Truck van de Toekomst contest kwam, ben ik meteen gaan ontwerpen. Ik bedacht dat het handig zou zijn om uitwisselbare modulaire cabines te hebben, zodat je één wagen voor het internationale én voor het distributiewerk kunt gebruiken. En ook toen al speelde de brandstofprijs mee, dus stroomlijn was belangrijk. Daarom tekende ik het hele chassis afgedicht, inclusief de wielen. Gewicht was natuurlijk ook een issue, daarom had ik bedacht zoveel mogelijk aluminium en kunststof delen te gebruiken. En bandenslijtage werd zoveel mogelijk verminderd door het gebruik van liftassen”.

Profielfoto - Heino
Een inkijkje in de cabine mét telefoon

Ontwerp

Het ontwerp dat Bert in had willen sturen, is een combinatie met een kortkoppelsysteem en een kunststof cabine geïnspireerd op een helikopter. De laadbakken zijn in aluminium bedacht, met, volgens Bert, de CW waardes van een vliegtuig. “Helaas heb ik de tekeningen nooit opgestuurd, maar met opruimen kwam ik ze recent weer tegen. Dat Truckstar alsnog aandacht heeft voor mijn inzending, vind ik natuurlijk geweldig!”.

Profielfoto - pb
Bert maakte op zijn 16e bijzonder fraaie tekeningen

Visionair

Op de tekeningen zijn opvallend veel zaken terug te vinden die anno 2013 heel normaal zijn op een truck. Zoals de afdichting van het chassis en wielen, de toepassing van camera’s en de aanwezigheid van moderne communicatieapparatuur in de cabine, zij het nu zonder snoer! Ook het thema brandstofbesparing door stroomlijn speelt nu sterker dan ooit, dus we kunnen Bert gerust een visionair noemen.

Profielfoto - stekeltje
Een ander origineel idee: een downsleeper. Let op het raampje van de slaapcabine onder de stuurhut

Anno 2013

In 1985 zat de Drentenaar nog op de LTS en na vele baantjes als heftruckchauffeur, servicemonteur en taxichauffeur haalde hij in 2002 zijn groot rijbewijs en het chauffeursdiploma. Na jaren internationaal transport zit Bert sinds een aantal jaar in de WAO. “Maar”, zo benadrukt hij, “ik zie werkelijk alle vrachtwagens nog rijden!”. Zoals voor velen, geldt ook voor Bert: eenmaal aangestoken, raak je het virus niet kwijt!

Recente reacties

Geen reacties om te tonen.
Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda