We schrijven 1985 en Truckstar houdt een Truck van de Toekomst contest. Bert Woertman, 16 jaar oud, tekent briljante modellen, maar…stuurt deze nooit in.
“Ik ben al gek van vrachtwagens en transport sinds mijn geboorte”, vertelt Bert aan Truckstar. “Mijn geboortehuis stond aan de inrit van een transportbedrijf, dus de dieseldamp had mij al vroeg te pakken’’. Op vijfjarige leeftijd reed Bert regelmatig mee met de wagens van Harrie Koops en Gebr. de Vries en een aantal jaren later fietste hij langs alle transportbedrijven in Emmen en omstreken. En thuis? Dan tekende hij vrachtwagens!
De cabine is geïnspireerd op die van een helicopter
Truck van de Toekomst
“Ik heb heel wat foto’s uit Truckstar nagetekend”, herinnert Bert, “en toen Truckstar in 1985 met de Truck van de Toekomst contest kwam, ben ik meteen gaan ontwerpen. Ik bedacht dat het handig zou zijn om uitwisselbare modulaire cabines te hebben, zodat je één wagen voor het internationale én voor het distributiewerk kunt gebruiken. En ook toen al speelde de brandstofprijs mee, dus stroomlijn was belangrijk. Daarom tekende ik het hele chassis afgedicht, inclusief de wielen. Gewicht was natuurlijk ook een issue, daarom had ik bedacht zoveel mogelijk aluminium en kunststof delen te gebruiken. En bandenslijtage werd zoveel mogelijk verminderd door het gebruik van liftassen”.
Een inkijkje in de cabine mét telefoon
Ontwerp
Het ontwerp dat Bert in had willen sturen, is een combinatie met een kortkoppelsysteem en een kunststof cabine geïnspireerd op een helikopter. De laadbakken zijn in aluminium bedacht, met, volgens Bert, de CW waardes van een vliegtuig. “Helaas heb ik de tekeningen nooit opgestuurd, maar met opruimen kwam ik ze recent weer tegen. Dat Truckstar alsnog aandacht heeft voor mijn inzending, vind ik natuurlijk geweldig!”.
Bert maakte op zijn 16e bijzonder fraaie tekeningen
Visionair
Op de tekeningen zijn opvallend veel zaken terug te vinden die anno 2013 heel normaal zijn op een truck. Zoals de afdichting van het chassis en wielen, de toepassing van camera’s en de aanwezigheid van moderne communicatieapparatuur in de cabine, zij het nu zonder snoer! Ook het thema brandstofbesparing door stroomlijn speelt nu sterker dan ooit, dus we kunnen Bert gerust een visionair noemen.
Een ander origineel idee: een downsleeper. Let op het raampje van de slaapcabine onder de stuurhut
Anno 2013
In 1985 zat de Drentenaar nog op de LTS en na vele baantjes als heftruckchauffeur, servicemonteur en taxichauffeur haalde hij in 2002 zijn groot rijbewijs en het chauffeursdiploma. Na jaren internationaal transport zit Bert sinds een aantal jaar in de WAO. “Maar”, zo benadrukt hij, “ik zie werkelijk alle vrachtwagens nog rijden!”. Zoals voor velen, geldt ook voor Bert: eenmaal aangestoken, raak je het virus niet kwijt!