Ook Volvo heeft nu (net als Scania) een systeem ontwikkeld waarmee de truck vooruit kan kijken en anticperen op hellingen.
Het systeem heet I-See en maakt onder andere gebruik van de kinetische energie in het voertuig om brandstof te besparen. I-See werkt als een automatische piloot die het schakelen overneemt en gebruikmaakt van hellingen om brandstof te besparen. Het systeem benut de eigen kinetische energie van de truck om het voertuig de helling op te ’duwen’. Op afdalingen wordt dezelfde energie gebruikt om te versnellen.
Kinetische energie
Kinetische energie is gelijk aan de mechanische arbeid die nodig is om de snelheid van een voertuig terug te brengen naar nul. Wanneer een voertuig wordt afgeremd, moet de kinetische energie worden omgezet in een andere vorm van energie, zoals warmte. Veel fabrikanten in de automobielindustrie zijn op zoek naar oplossingen om de kinetische energie te benutten in plaats van deze als restwarmte uit te stoten.
“Als kinetische energie nog verder kan worden benut, kan daarmee het brandstofverbruik worden verminderd. Daar zullen zowel het milieu als de transportbranche van profiteren. Dit is momenteel erg belangrijk aangezien brandstofkosten een steeds grotere last worden voor veel transportbedrijven”, meldt Anders Eriksson, productontwikkelaar bij Volvo Trucks. Kinetische energie kan een besparing van vijf procent opleveren.
Hellingshoek-sensor
I-See is gekoppeld aan de hellingshoek-sensor van de transmissie en verkrijgt digitale gegevens over de topografie. Doordat het systeem niet afhankelijk is van kaarten, is het betrouwbaar, omdat altijd de meest recente informatie wordt gebruikt. I-See kan circa 4000 hellingen onthouden, wat overeenkomt met een afstand van 5000 kilometer.
“I-See is een automatische piloot die is gekoppeld aan de cruisecontrol van de truck. Het systeem neemt het schakelen over, geeft gas en remt op hellingen en zorgt dat alles werkt op een manier waarbij zo min mogelijk brandstof wordt verbruikt. I-See werkt zoveel mogelijk met de vrijloopfunctie. Op bepaalde stukken weg wordt dus helemaal geen brandstof verbruikt,” legt Hayder Wokil uit, productmanager bij Volvo Trucks.
“Het besparings-percentage is gebaseerd op resultaten van simulaties en tests op de openbare weg. Voor I-See is het gebruik van de cruisecontrol vereist en we weten dat chauffeurs cruisecontrol gemiddeld de helft van de tijd gebruiken. Bij normaal gebruik van een truck die 140.000 kilometer per jaar rijdt, is de jaarlijkse besparing circa 1000 liter brandstof. Dit maakt een groot verschil uit voor de winstgevendheid van een transportbedrijf”, aldus Hayder Wokil.
Grootste effect in een glooiend landschap
I-See voert zes verschillende handelingen uit om de kinetische energie optimaal te benutten. I-See versnelt bijvoorbeeld op hellingen, blijft zo lang mogelijk in een hoge versnelling en gebruikt de vrijloopfunctie op de afdaling om het gewicht van de truck als aandrijving te gebruiken.
“I-See werkt het beste in glooiend terrein. Op redelijk lange en steile hellingen zorgt I-See dat u de vrijloopfunctie over grote afstanden kunt toepassen zonder de motor te gebruiken”, verklaart Eriksson. “Het is deze vrijloopfunctie die het systeem speciaal maakt”, voegt hij toe. “Wanneer de truck vrij rolt, wordt er bijna geen brandstof verbruikt. Maar om de vrijloopfunctie te kunnen gebruiken zijn veel gegevens vereist. Dit stelt hoge eisen aan de precisie. Je moet bijvoorbeeld weten of je snelheid over het volgende stuk weg gaat dalen of toenemen. Een helling van slechts een paar procent kan de doorslaggevende factor zijn,” zo zegt Eriksson.
Andere factoren die een verschil uitmaken, zijn luchtweerstand en het gewicht van de truck. Het systeem moet dus veel gegevens bijhouden en verwerken. Veel truckchauffeurs die I-See testen, zullen de rijstijl van het systeem op prijs stellen. “I-See imiteert de rijstijl van goede chauffeurs. Ze gebruiken de kinetische energie van het voertuig, versnellen op tijd en vermijden onnodig schakelen”, aldus Wokil, en hij voegt toe: “Maar in tegenstelling tot een chauffeur wordt I-See nooit moe, net als een automatische piloot.”
Hierdoor kan de chauffeur zich beter concentreren op het overige verkeer en andere aspecten van de reis. Een bijkomend voordeel is dat de reis veel relaxter verloopt. En een alerte chauffeur is een betere chauffeur. Dat weten we zeker”, aldus Wokil. I-See zal in 2013 beschikbaar zijn op de markt.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."