De bakwagen verliest terrein, ten faveure van de trekker voor oplegger. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
In 2016 werd het Nederlandse vrachtwagenpark uitgebreid met tweeduizend nieuwe trekkers, terwijl het aantal bakwagens met driehonderd stuks afnam. Begin 2017 telde ons land 74 duizend trekkers, tegenover 62 duizend bakwagens.
Efficiëntie
CBS wijt de groei aan de grotere efficiëntie van trekkers, chauffeurs hoeven immers in veel gevallen niet te wachten met lossen, maar kunnen verder met een andere trailer. Trekker-trailer combinaties zijn goed voor het transport van 88 procent van het vervoerde gewicht door Nederlandse transporteurs.
Stukgoed
Het CBS ziet trekkers met oplegger doorgaans stukgoed vervoeren, evenals voertuigen en machines. Daarnaast bestaat een kwart van het vervoer uit het bezorgen van levensmiddelen. Bakwagens worden meestal ingezet bij het vervoer van ‘ruwe materialen’ en bouwmaterialen en in mindere mate bij het vervoer van stukgoed, zoals meubels en consumentenelektronica.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.