Een scherpe waarschuwing van Transport Belangen Vereniging-Nederland: ga niet met uitzendbureau AFMB in zee.
“Chauffeurs lopen grote risico’s wanneer ze met de Cyprus-constructie van uitzendbureau AFMB in zee gaan.” Dat zegt de voorzitter van Transport Belangen Vereniging-Nederland Henri Gulickx.
AFMB-directeur Sander Jacobs reageert geschokt op de waarschuwing en zegt tegen Truckstar dat het advies gebaseerd is op ‘pertinente leugens’.
Nergens recht op
Henri Gulickx: “Wij hebben de hele lijn blootliggen. Wij weten precies hoe AFMB te werk gaat. AFMB draagt waarschijnlijk in Cyprus geen premies af, niets. Daarom heb jij als chauffeur nergens recht op als je een ongeluk krijgt, ziek wordt, of ontslagen wordt. Dan sta je met lege handen, en we kennen verschillende voorbeelden hiervan”, aldus Gulickx.
Bedrijven kunnen hun chauffeurs ontslaan en via AFMB naar Cyprus uitvlaggen, om ze wel ‘in dienst’ te houden maar geen Nederlandse premies meer te hoeven afdragen. Het voordeel voor een transportbedrijf zou op jaarbasis 18.000 euro per D5-chauffeur zijn, zo valt te lezen op de website van AFMB.
Dubbele loonstroken
Gulickx: “Er worden in sommige gevallen dubbele loonstroken verstuurd om boven de 8,50 euro minimumloon-eis van de Duitsers uit te komen. AFMB biedt namelijk een te laag basisloon van 1.404 euro. Daar bovenop krijgt de chauffeur een onkostenvergoeding per gereden rit, maar het basisloon is te laag voor de Duitse regelgeving.”
“AFMB stuurt daarom ook een loonstrook met 1.470 euro als basisloon.”
Maar dit is niet het enige, zegt Gulickx: “Wij zitten hier al twee jaar bovenop. De directeur van AFMB, Sander Jacobs, heeft ons zelfs geld geboden.”
AFMB: waarschuwing gebaseerd op leugens
Truckstar heeft contact opgenomen met uitzendbureau AFMB. Directeur Sander Jacobs geeft ons de volgende reactie:
“Met stijgende verbazing lees ik de uitlatingen van Transportbelangen Vereniging Nederland, bij monde van de heer Gulickx.”
“Wat mij betreft staat het één ieder vrij om te adviseren al dan niet met ons in zee te gaan, echter is het advies in dit geval gebaseerd op pertinente leugens. Vreemd is tevens dat de heer Gulickx na intensief onderzoek in maart 2014, nog adviseerde juist wél met AFMB in zee te gaan.”
“De heer Gulickx beweert dat AFMB geen premies afdraagt, dat er met uren gerommeld wordt, wij minder betalen dan € 8,50 bruto per uur en dat wij dubbele loonstroken afgeven. Dit is pertinent onwaar, er bestaat geen bewijs voor en is bovendien lasterlijk.”
“AFMB is nu in overleg met haar advocaat teneinde te onderzoeken welke stappen wij tegen deze laster kunnen ondernemen”, aldus Sander Jacobs.
Uitzendbureau AFMB is eerder in opspraak geweest. Eind 2013 oordeelde de Sociale Verzekeringsbank dat de Cyprusroute van AFMB illegaal is. Het uitzendbureau sprak dat oordeel tegen en haalde ook fel uit naar vakbond FNV, die eveneens kritiek had op AFMB.
Lees ook:
FNV: goedkope chauffeurs via Cyprus
Uitzendbureau AFMB: Cyprusroute legaal