Transporteur start door op Cyprus
Failliet transportbedrijf Willem Rompen uit Heerlen heeft een doorstart gemaakt op Cyprus.
Dit meldt het Limburgse L1. Rompen ging een week eerder failliet, volgens de advocaat van het bedrijf een gevolg van Oost-Europese concurrentie.
Opmerkelijk genoeg lijkt Rompen nu een constructie toe te passen waarmee hij tegen een vrachtprijs kan rijden, die voor andere Nederlandse transporteurs een nieuw duwtje naar de rand van de afgrond kan betekenen. Iets wat hem zelf net overkomen is.
Goedkope Oost-Euopese collega’s
Slechts een deel van het oude personeelsbestand kan namelijk weer aan de slag bij het bedrijf. De rest wordt aangevuld met goedkope Oost-Europese collega’s. Bovendien probeert Rompen door zich op Cyprus te vestigen, zich te onttrekken aan Nederlandse financiële verplichtingen en ongetwijfeld ook de Nederlandse CAO.
Inmiddels zijn er al foto’s van de trucks met splinternieuwe Cypriotische kenteken gepubliceerd op Transport-Online. Maar Rompen zou vanaf de Heerlense locatie op industrieterrein de Beitel blijven werken. Dat zegt de advocaat van Rompen in een interview met Transport-Online.
FNV bondgenoten noemt de constructie maatschappelijk verwerpelijk, omdat Nederlandse chauffeurs op deze manier worden vervangen door goedkope buitenlandse truckers.
De vakbond voert sinds enige tijd de campagne ‘Gelijk werk, gelijk loon‘ om de uitholling van het Nederlandse wegtransport door dit soort oneigenlijke constructies te voorkomen. Andere transportbedrijven die reeds in opspraak zijn geraakt zijn: Butter Transport, Van den Bosch en Ewals.
Waar denk je dat europa / land het geld haalt om die dure ambtenarij te betalen . En bezuinigen op hun eigen , echt niet
Zolang er geen Europese afspraken hierover zijn, zal er niets gebeuren. Bovendien zijn er al in Belgie steeds meer bedrijven die goede Oost-Europese chauffeurs een gelijk nettoloon van 10 euro per uur uitbetalen.
Het brutoloon hiervoor komt slechts op 13 euro. Ter vergelijking , die Belgische chauffeur krijgt ook 10 euro netto, maar kost wel 32 euro bruto. De kost voor Belgische en Nederlandse chauffeurs moet gewoon naar beneden tot een aanvaardbaar niveau van 16-17 euro per uur, dan verdient de staat er nog genoeg aan. Nu zuivere uitmelking. Vreemd dat FNV dit nog verder blijft steunen, want dat krijg je nergens in de wereld verkocht dat een werknemer maar 30 % krijgt van wat hij het bedrijf kost.