“Ongelooflijk zuinig!”, dat is de eerste reactie bij transportbedrijf G. de Kruijf b.v. op de vraag hoe de nieuwe DAF XG bevalt. Drie van de zes bestelde XG 480 FT-trekkers hebben bij dit in Houten gevestigde bedrijf de eerste kilometers op de tellers staan.
“We signaleren in deze nog korte gebruiksperiode dat we met de nieuwe XG 7 tot 8% minder brandstof verbruiken ten opzichte de vorige generatie DAF-trekkers”, aldus Elroy Terstegen van transportbedrijf G. de Kruijf. Samen met zijn vrouw Gea Terstegen-De Kruijf is hij eigenaar van de onderneming. Het is de vierde generatie bij dit familiebedrijf, dat in 1945 is gestart. Het wagenpark bestaat momenteel uit 43 voertuigen, waarvan meer dan 30 van het merk DAF zijn.
Transportbedrijf G. de Kruijf prijst ook het jarenlange relatie met DAF dealer TB Truck en Trailer Service. “Zelf kom ik al sinds 1992 bij de familie De Kruijf”, vertelt Paul Post, verkoper bij TB. “Toen werd de aanschaf van een truck nog aan de keukentafel besproken.” Terstegen vindt vooral de gedegen en goede uitleg aan de chauffeurs en de persoonlijke aandacht die ze krijgen een groot pluspunt.
DAF sinds 1966
Terstegen: “Sinds 1966 rijden we al met trucks van DAF. We hebben kortom veel ervaring met het merk. De DAF XG maakt veel indruk met zijn lage verbruik.” De nieuwe DAF’s XG zijn allemaal voorzien van dakspoilers, fenders en zijskirts voor een zo laag mogelijke luchtweerstand. De gestroomlijnde vorm van de nieuwe cabine draagt daaraan sowieso al bij. Fraaie en gestroomlijnde LED skylights sieren de dakrand van de cabine aan de voorzijde en een extra hoekzichtcamera rechts draagt bij aan veilig rijden en manoeuvreren.
‘Rijcomfort, stilte en ruimte’
Met comfort en een cabineruimte van maar liefst 11,85 kubieke meter krijgt de DAF XG bij transportbedrijf G. de Kruijf eveneens de handen op elkaar. “Zelfs chauffeurs die bij ons met andere merken rijden, zijn onder de indruk van de ruimte. En degenen die met de nieuwe XG rijden zijn zeer tevreden over het rijcomfort, de stilte in de cabine, de vlot en direct schakelende transmissie. Met de aandrijflijn heeft DAF ook duidelijk weer vooruitgang geboekt”, schetst Terstegen.
Bij transportbedrijf G. de Kruijf maken de trucks veel kilometers. Dus elke liter minder brandstof telt dan. Jaarkilometrages van 120.000 tot zelfs 200.000 km voor combinaties die vol continu rijden, zijn gebruikelijk. De lading bestaat uit dranken, van limonades tot bier, en de ritten zijn van drankenfabrikanten naar groothandels en distributiecentra van winkelconcerns. Daarnaast verzorgt het Houtense bedrijf het transport voor een glasfabriek en worden in de nachtelijke uren ritten voor pakketdiensten uitgevoerd.