Op de vernieuwde A2 tussen Amsterdam en Utrecht start op 23 juli trajectcontrole.
Om de omliggende gemeenten mee te krijgen met de verbedingsplannen voor de weg, is enkele jaren geleden een deal gesloten: De gemeenten werkten mee aan de verbreding, mits de maximum snelheid naar 100 kilometer per uur zou gaan.
Cruise control op 83 km/h
Dit wordt vanaf 23 juli met trajectcontrole afgedwongen. Voor trucks geen enkel probleem natuurlijk, alhoewel je niet moet vergeten de cruise control op 83 te zetten. Verder is een rustig wegbeeld zonder grote snelheidsverschillen in principe voor iedereen beter.
Voor velen onrealistisch
Maar voor veel automobilisten nodigt de mooie, brede weg uit tot Duitse toestanden, ofwel gas geven. Velen vinden de snelheidslimiet onrealistisch, zeker gezien het feit dat je tussen Everdingen en Deil weer 130 mag.
En zelfs de ANWB vindt de honderd kilometer-limiet en trajectcontrole te ver gaan. ANWB-woordvoerder Ad Vonk liet weten “dat het wel erg uitnodigt om harder te rijden als er tussen Amsterdam en Utrecht vijf rijbanen per rijrichting liggen.”
“Dat geldt ook midden in de nacht. Dat is zoiets als uitlokking”, zegt Vonk. Op een deel van 15 kilometer wordt vanaf volgende week traject-controle geheven.
Amerikaanse rijstijl
De Telegraaf heeft het inmiddels over “automobilistje pesten” en “een ware marteling”. Maar zo erg hoeft het niet te zijn; met honderd kilometer per uur kom je er ook. Dit vereist echter een wegmentaliteit die we kennen uit Amerika: rustig cruisen.