Chauffeurs van touringcars zitten vooral op internationale ritten soms zeer vermoeid achter het stuur. Dat meldt de NOS en is ook geconstateerd door vakbond FNV.
De FNV stelt op basis van eigen onderzoek dat de veiligheid in het geding is. “Niet alleen van de chauffeurs en hun passagiers, maar ook van de andere weggebruikers”, zegt bestuurder Brigitta Paas van FNV Toer.
Volgens Paas vormen internationale lijndiensten en de goedkope “dagtochten met een 24-uurs-karakter” naar steden als Parijs en Berlijn de grootste risicofactor. De lijndiensten zijn met name onder jongeren de afgelopen jaren steeds populairder geworden. “Op die ritten moeten weinig chauffeurs soms heel veel leveren. Het is echt stampen. Want een extra chauffeur betekent extra kosten.”
Via de FNV kwam de NOS in contact met 180 touringcarchauffeurs, die bereid waren een vragenlijst van de NOS in te vullen. Ongeveer de helft van hen gaf aan regelmatig zeer vermoeid te zijn. Zij legden in hun eigen woorden uit waarom.
Met name in het hoogseizoen maken touringcarchauffeurs lange werkdagen, vertellen zij de NOS. In de maanden mei, juni en september zijn er veel schoolreizen. In de vakantieperiode zijn het de genoemde internationale pendelritten en stedentrips die veel van chauffeurs vragen. “Een werkweek met onregelmatige tijden van meer dan 60 uur is meer regel dan uitzondering”, vertelt een chauffeur. Ook collega’s laten weten dat werkweken van 60 of 70 uur regelmatig voorkomen.