TLN wil uitzondering voor eigenrijders in nieuwe zzp-wetgeving
TLN wil dat er in de nieuwe regels voor zzp’ers van het kabinet een uitzondering komt voor eigenrijders.
De nieuwe regels die het kabinet wil, zouden voor eigenrijders alleen maar onnodige administratie met zich meebrengen, vreest de werkgeversorganisatie.
Weinig enthousiast
Dat liet TLN vorige week weten tijdens een bijeenkomst op het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Naast TLN waren ook VNO-NCW en verschillende organisaties voor zzp’ers aanwezig. Ook de andere aanwezige brancheorganisaties waren weinig enthousiast over de plannen van het kabinet. Het kabinet heeft in het regeerakkoord nieuwe maatregelen afgesproken om onder andere schijnzelfstandigheid tegen te gaan. Vooral het regelen van een opdrachtgeversverklaring zou voor een grote groep zzp’ers in het goederenvervoer veel administratie met zich meebrengen, vreest TLN.
Regels al streng
,,Juist in het beroepsgoederenvervoer zijn de regels al streng voor zzp’ers’’, stelt TLN-voorzitter Arthur van Dijk. ,,Deze zzp’ers moeten een Eurovergunning hebben. Om zo’n vergunning te krijgen, moet de ondernemer beschikken over een speciaal vakbekwaamheidsdiploma, aantonen kredietwaardig en betrouwbaar te zijn, en dient er sprake te zijn van een reële vestiging. Verder moet de ondernemer beschikken over eigen materieel, een vrachtwagen dus. Dat gaat om een groot bedrag. Een werknemer zou nooit zo’n investering doen. Met de goedkeurde modelovereenkomst van TLN kunnen deze zzp’ers bovendien de relatie met hun opdrachtgever nu ook al goed regelen. In die zin is TLN helemaal niet ontevreden over de huidige wet.’’
Voor de zomer maakt het ministerie van SZW bekend welke bedragen en percentages het precies wil hanteren.