Transport en Logistiek Nederland heeft uitstel aangevraagd van de invoering van de vrachtwagentol in België.
België voert op 1 april tol in voor vrachtwagens. TLN heeft niet het vertrouwen dat Nederlandse transporteurs zich tijdig kunnen voorbereiden op de invoering van de Belgische vrachtwagentol. De Nederlandse branche-organisatie vraagt daarom uitstel aan België van de invoering.
Voor 1 april moeten transportbedrijven hun registraties, aanschaf en inbouw van tolkastjes geregeld hebben. Bovendien moeten de kastjes werken, maar er gaat van alles mis.
Onvoldoende voorraad, onstabiele OBU
Eén van de problemen is dat nog lang niet iedereen een tolkastje (OBU) heeft en dat de leverings-wachttijden oplopen tot enkele weken. De exploitant van het tolsysteem, Satellic, zou onvoldoende OBU’s op voorraad hebben.
Bij transportbedrijven die het kastje wel reeds hebben, blijkt deze onstabiel. Veel leden geven aan dat de OBU veelvuldig op rood springt. Het ding moet dan handmatig weer aangezet worden, om vervolgens weer op rood te springen.
Bovendien blijkt de teller van de tolkosten niet door te lopen. Eveneens een probleem, aangezien veel vervoerders de exacte tolkosten van een rit of aflevering op hun factuur willen specificeren.
Software-updates van Satellic zouden dit probleem moeten verhelpen, maar vooralsnog blijft resultaat uit, aldus TLN. Het inbouwen van de kastjes lukt niet op tijd en mocht de OBU wel ingebouwd zijn, dan schakelt het ding niet automatisch in.
Slechte plaatsbepaling
Ook gaat het mis bij de plaatsbepaling. De OBU zou heel precies moeten weten waar de truck rijdt. Vooral als wegen dicht bij elkaar liggen moet dit exact goed gaan, anders kan het zijn dat betaald moet worden voor de weg waar men parallel aan rijdt.
Erg is ook de service van Satellic volgens TLN. De organisatie heeft een callcenter in Maastricht. Transportbedrijven die dit callcenter bellen hangen geregeld twintig tot dertig minuten in de wacht. Antwoorden die via de mail komen, blijken niet altijd even begrijpelijk te zijn, of juist te zijn.
Momenteel heeft een kwart van alle Nederlandse trucks een Belgisch tolkastje. In februari was dat tien procent en vertrouwde TLN-voorzitter Arthus van Dijk er nog op dat het goed ging komen.
Lees ook:
Tien procent heeft Belgisch tolkastje