*

Cabinekamperen
| 08:01 | Rik Werner

‘Weekendkamperen in cabine moet straks één keer per maand kunnen’

TLN reageert instemmend op de uitspraak van het Europees Hof. Dat bepaalde woensdag dat chauffeurs hun wekelijkse rust van 45 uur niet in de vrachtwagencabine mogen doorbrengen. Maar op de langere termijn zou dat onder strenge voorwaarden eens per maand wél mogelijk moeten zijn, meent TLN.

,,Deze uitspraak schept duidelijkheid’’, aldus TLN-voorzitter Arthur van Dijk. ,,Hiermee is een gelijk speelveld voor transportondernemingen in Europa dichterbij.’’

Flexibiliteit

Voor de langere termijn pleit TLN echter voor Europese regels die ‘goed zijn voor de chauffeur én rekening houden met de flexibiliteit die transport vergt’. ,,TLN vindt een humane behandeling van chauffeurs belangrijk’’, stelt Van Dijk. ,,Maandenlang achter elkaar onderweg zijn hoort daar niet bij. Maar transport vergt ook flexibiliteit. TLN vindt daarom dat het uiteindelijk mogelijk moet zijn om eens in de vier weken de 45 uur rust in de cabine door te brengen, liefst op een beveiligde parkeerplaats met goede voorzieningen. Maar die regel moet wel voor álle Europese landen hetzelfde zijn. TLN pleit er daarom voor dit op te nemen in het Mobility Package, een pakket aan maatregelen voor de transportsector in de gehele Europese Unie geldt.’’

Er is al enige tijd een Europese regel van kracht die het doorbrengen van de wekelijkse rusttijd in de cabine verbiedt. Maar verschillende landen leggen die regel tot dusver anders uit. Zo handhaaft Nederland niet op een verbod, maar landen als België, Frankrijk, Duitsland en Oostenrijk wel.

Parkeerplaats van Europa

,,Dat Nederland het verbod tot nu toe niet handhaaft, zorgt ervoor dat Nederland ‘de parkeerplaats van Europa’ is’’, vervolgt Van Dijk. ,,Chauffeurs komen speciaal naar ons land om de 45 uur rust in de cabine door te brengen. Dit is niet wenselijk: beveiligde parkeerplaatsen met goede voorzieningen zijn schaars. En bij volle parkeerplaatsen zijn chauffeurs niet meer in staat om aan de rij- en rusttijden te voldoen.’’ Verder zorgen langparkeerders vaak voor overlast. Van Dijk spreekt de hoop uit dat de Nederlandse overheid het verbod nu zo snel mogelijk gaat handhaven, ,,Maar natuurlijk niet voordat zij Nederlandse transporteurs goed op de hoogte brengen van het verbod.’’

Lees ook: FNV ziet zich gesterkt in uitspraak Europees Hof: bivakkeren in cabine is verboden

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie