TLN verklaart oorlog aan tacho-boetes
Transport en Logistiek Nederland heeft de oorlog verklaard aan het opleggen van torenhoge boetes voor kleine overtredingen van de rij- en rusttijden.
De invoering van de digitale tachograaf in 2006 door de EU, heeft handhavers in heel Europa de mogelijkheid gegeven om chauffeurs tot op de minuut te bekeuren, en dat over een periode van maar liefst 28 dagen terug.
Misbruik
Dienders in landen als Frankrijk, België, Italië en Spanje hebben deze 28 dagen-mogelijkheid met beide handen aangegrepen en schrijven graag de meest bizarre boetes uit. Dit is misbruik, zo stelt TLN.
Terug naar het oude regime
De organisatie begint nu een campagne tegen de extreme boetes en de 28 dagen-regeling in het bijzonder. TLN wil terug naar het oude regime, waarbij je slechts schijven van de laatste werkdag van de vorige week en de lopende week moest kunnen tonen.
Doel voorbij
De huidige bizarre boetes werken stress in de hand, manipulatie en kosten transportbedrijven enorm veel geld. Bijzonder schadelijke neveneffecten, die de verkeersveiligheid op geen enkele manier doen verbeteren.
Vandaag, op 31 mei, wordt in Brussel in het Europees Parlement gestemd over een aanpassing van de richtlijn voor de digitale tachograaf die een update van het apparaat mogelijk maakt. TLN grijpt daarom dit moment aan om te pleiten voor terugkeer naar de oude regeling en zal zowel op nationaal en internationaal niveau een intensieve campagne starten.
Foto: In enkele landen waaronder Nederland, Groot-Brittannië en Zweden, wordt wel op een realistische manier gecontroleerd. In Nederland word je alleen bekeurd op een overtreding van de rijtijden in de lopende week. De Britten zien een kwartier te lang doorrijden door de vingers als je op zoek bent geweest naar een parking, en in Zweden begrijpen ze dat je in de winter niet overal een parkeerplaats kunt vinden als alles ondergesneeuwd is. (ANP)