Branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland heeft vandaag in Brussel gepleit tegen het verder vrijgeven van de cabotage in de EU.
In november 2012 liet TLN weten het roer om te gooien wat betreft hun cabotage-standpunt, en nam men daarmee tevens duidelijk afstand van eigenvervoerders-organisatie EVO.
Nu was er echter een speciale bijeenkomst in Brussel, waarin vijf verschillende cabotage-scenario’s van de Europese Commissie (EC) werden besproken. De EC wil de cabotage verder vrijgeven, o.a. omdat dit leegrijden verder helpt terug te dringen, en daarmee de CO2-footprint van het wegtransport omlaag kan.
Diverse belanghebbende partijen waren op de bijeenkomst aanwezig, waaronder TLN, die een duidelijke boodschap had.
TLN wil voortzetting huidige cabotage-beleid
TLN mist mist namelijk een zesde cabotage-scenario, namelijk dat waarin het huidige beleid van maximaal drie cabotageritten in een periode van zeven dagen, wordt voortgezet.
In elk van de vijf voorgestelde scenario’s van de EC wordt de cabotage hoe dan ook vrijer. Maar, zegt TLN: “Het nu verder openstellen van de vervoersmarkt zou zeer negatieve gevolgen hebben voor de Nederlandse vervoerders”.
Verschillen west-oost te groot
TLN vindt het te vroeg om de cabotage in Europa verder of helemaal vrij te geven. De sociaal-economische verschillen tussen met name de West- en Oost-Europese lidstaten zijn op dit moment nog zo groot, dat er van een gelijk speelveld nauwelijks sprake is. Bovendien zijn de spelregels voor de transportmarkt in alle EU-lidstaten nog niet gelijk en worden die regels nog niet streng genoeg gehandhaafd.
EC neemt uitkomsten mee
De uitkomsten van de bijeenkomst en de discussie van vandaag gaan naar de Europese Commissie, die dit meeneemt bij het maken van een uiteindelijk voorstel. Dit voorstel wordt nog voor de zomer van dit jaar verwacht.
Scherpere handhaving in NL gewenst
Overigens krijgt scherpere handhaving in de plannen van de Europese Commissie een centrale plek. Een belangrijk punt, want in Nederland is het met die handhaving niet zo best gesteld, zegt TLN.
“Binnen Europa gelden duidelijke regels voor cabotage, maar door gebrek aan controle hierop hebben buitenlandse vervoerders in Nederland feitelijk vrij spel. Illegaal vervoer door buitenlanders werkt concurrentie vervalsend waardoor Nederlandse bedrijven uit de markt worden gedrukt”, aldus TLN.
Foto: Het blijft vooralsnog oneerlijke concurrentie: de vloedgolf van goedkope Oost-Europese chauffeurs die ons land en andere West-Europese landen momenteel overspoelt. Waar de loonkosten in Nederland al gauw meer dan veertig procent van de totale kosten van het rijden van een truck zijn, ligt dat bij een uurloon van drie of vier euro heel anders. Eén Europa is een mooie gedachte, maar zonder level playing field maakt het ene deel van Europa het transport in het andere deel van Europa kapot.