TLN is onlangs in Parijs geweest om met de Franse zusterorganisatie te spreken over recentelijke Franse transport-ontwikkelingen.
Het was TLN-voorzitter Arthur van Dijk zelf die op bezoek ging bij zijn Franse zusterorganisatie FNTR, de club waar Franse transport-werkgevers bij aangesloten zijn.
Fransen zorgen voor onrust in transport
Doel van het bezoek was een vinger aan de pols te houden bij de Fransen aangezien dit land het laatste jaar voor veel onrust in het wegtransport heeft gezorgd. Frankrijk treft verregaande maatregelen zoals het verbod op de 45-uursrust voor chauffeurs in de cabine, een verbod dat gepaard gaat met extreme boetes.
Frankrijk was daarnaast bezig met het invoeren en weer opschorten van een ecotax en Frankrijk wil – in navolging van Duitsland – een minimumloon voor chauffeurs opleggen ongeacht de nationaliteit van die chauffeurs.
Rij- en rusttijden
De TLN-voorzitter heeft daarnaast benadrukt dat een uniforme interpretatie van de rij- en rusttijden in Europa belangrijk is.
Door op over deze onderwerpen met de Franse werkgeversorganisatie in gesprek te gaan hoopt van Dijk invloed uit te kunnen oefenen op Franse besluitvorming, en vooruitgang te boeken op deze gebieden.
Franse extreme boetes
Vooral op boete-gebied heeft Frankrijk een slechte naam. Nederlandse chauffeurs en transportbedrijven ondervinden geregeld aan den lijve hoe onrechtvaardig en extreem de Fransen kunnen handhaven.
Wat betreft de weekendrust vindt TLN dat minimaal één lange weekendrust-periode in de cabine doorgebracht moet kunnen worden, zodat tenminste één drieweekse rit achtereen uitgevoerd kan worden en enige flexibiliteit behouden wordt.
TLN heeft tevens met de Fransen gepraat over de sociale dimensie in het wegvervoer, nu de uitbreiding met de Oost-Europese landen tien jaar geleden is.
Dit is een onderwerp wat ook bij de Fransen gevoelig ligt. Het Franse wegtransport had voor het openen van de markt met Oost-Europa al een zwakke internationale concurrentie-positie. Die is de afgelopen tien jaar alleen maar verder uitgehold.
Digitale vrachtbrief met e-protocol
Daarnaast heeft TLN een presentatie gegeven over de digitale vrachtbrief, aangezien Frankrijk nog niet het e-protocol getekend heeft. Dit e-protocol maakt het mogelijk om ook de digitale vrachtbrief in Frankrijk toe te laten. FNTR heeft toegezegd dit te gaan aankaarten bij hun ministerie.
Visie ontwikkelen samen met Duitsers
Tot slot is er afgesproken om komende tijd een gezamenlijke visie op internationaal vervoer te gaan ontwikkelen. TLN en FNTR gaan hier onze Duitse zusterorganisatie BGL bij betrekken.
Deze visie zullen de drie organisaties vervolgens met Eurocommissaris Bulc voor Transport gaan bespreken, want gezien de steeds groter wordende verschillen in Europa is een gezamenlijke aanpak door drie belangrijke transportlanden noodzakelijker dan ooit.
Foto: TLN-voorzitter van Dijk sprak onlangs met Truckstar in een openhartig interview – gepubliceerd in Truckstar 05/2015.
Lees ook:
TLN: stop wildgroei nationale regels
Franse boete ontbreken vakantiebriefje
P-overlast verschuift naar Nederland
Ook Frankrijk eist minimumloon
Schrikbarende boetes Frankrijk