Medewerkers van Transport en Logistiek Nederland gaan op 24 mei naar Duitsland om te praten over ‘illegale’ dieseltanks.
Duitsland verbiedt namelijk niet-standaard brandstoftanks op vrachtwagens. In de praktijk hebben veel transporteurs, en zeker degenen met trucks met voorloop-assen, brandstoftanks aan het chassis die door een gespecialiseerd bedrijf gemaakt en geplaatst zijn.
De Duitsers weigeren deze tanks toe te laten. “Onbegrijpelijk en niet meer van deze tijd”, aldus TLN. De branche-organisatie heeft deze week een gesprek met staatsecretaris Gatzer, die belast is met brandstofproblematiek in Duitsland.
Hoog niveau
Eerdere pogingen van TLN en zusterorganisaties hebben niets opgelost. Dankzij een recent werkbezoek van onze staatssecretaris Weekers (VVD) aan zijn Duitse ambtgenoot, waarvoor TLN vroeg om het item te agenderen, én druk van onze Nederlandse ambassadeur in Berlijn is het TLN eindelijk gelukt om op hoog niveau een gesprek op het ministerie in Berlijn te forceren.
TLN heeft echter geen illusies over de succeskansen. EU-regels zullen niet gewijzigd worden, dus de Duitsers zullen een beetje water bij de wijn moeten doen. Ondertussen zijn al vele tienduizenden euro’s aan onzinnig boetegeld vanuit Nederland in de Duitse schatkist beland.
Foto: Om niet met de aslasten in de knoei te komen, (en voor een beter weggedrag en betere wegligging), kiezen veel transporteurs voor een voorloopas. Dit gaat helaas ten koste van de beschikbare ruimte voor de tank, zodat vaak een aangepaste tank geplaatst wordt.