De transportsector krijgt een eigen regeling binnen de nieuwe detacheringsrichtlijn van de Europese Unie. Het is dus niet zo dat chauffeurs buiten de boot vallen. Maar het is wel belangrijk dat die richtlijn er nu snel komt. Dat meldt Transport & Logistiek Nederland (TLN).
De werkgeversorganisatie reageert daarmee op reacties van EU-parlementariër Agnes Jongerius en CNV-voorzitter Maurice Limmen, die stelden dat het gevaar voor oneerlijke concurrentie en uitbuiting in de transportsector nog niet zou zijn geweken.
Duidelijk
,,Het is in ieder geval duidelijk geworden dat de transportsector een eigen regeling krijgt binnen de algemene detacheringsrichtlijn’’, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk. ,,Hoe deze regeling er inhoudelijk uit gaat zien, is vooralsnog niet helder. TLN is blij dat wordt onderkend dat de transportsector, onder andere gezien het grensoverschrijdende karakter, een eigen specifieke regeling behoeft.’’
Voldoende duidelijkheid
TLN zegt de uitgangspunten van de nieuwe EU-detacheringsrichtlijn te onderschrijven: het tegengaan van schijnconstructies en het bevorderen van eerlijke concurrentie in de sector. Van Dijk: ,,Het is volgens TLN daarbij wél van belang dat deze zogenoemde ‘lex specialis’ voor de transportsector er nu snel komt en voldoende duidelijkheid gaat verschaffen voor de leden van TLN.’’
Akkoord
De Europese ministers van Sociale Zaken bereikten onlangs een akkoord over de herziening van de detacheringsrichtlijn. Deze richtlijn regelt dat ‘gedetacheerde’ werknemers uit een ander EU-land dezelfde beloning krijgen voor hetzelfde werk als hun collega’s in het gastland. De ministers konden echter geen overeenstemming bereiken toepassing van de herziene detacheringsrichtlijn op de transportsector.
Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.