Transport en Logistiek Nederland zegt dat de EU de problemen rond manipulatie van de digitacho niet oplost met een aantal voorstellen.
De Europese Commissie vergeet volgens TLN namelijk de kern van het probleem aan te pakken: het ontbreken van een billijke en uniforme handhaving van de rij- en rusttijden in alle landen in de EU.
Zuid-Europese controle-praktijken
Met name in België, Frankrijk, Spanje en Italië lijkt er sprake te zijn van een klopjacht op buitenlandse chauffeurs, aldus TLN. Torenhoge boetes voor relatief kleine vergrijpen zijn eerder regel dan uitzondering. Dit kan nooit de bedoeling van de regelgeving zijn en heeft niets met verkeersveiligheid, oneerlijke concurrentie of sociale bescherming te maken, zo stelt de branche-organisatie.
Juist deze Zuid-Europese controletoestanden zetten chauffeurs en transporteurs aan tot het rommelen met de digitacho. Volgens TLN zou de EU dit probleem beter moeten aanpakken.
Voorstel afschaffen vakantiebriefje
TLN is wel blij met het voorstel van de Europese Commissie om een einde te maken aan het verlofbriefje, of het patronaal attest. Het vakantiebriefje is een onzinnige administratieve last, die bovendien ook zeer fraudegevoelig is. Geen tacho-registratie betekent simpelweg dat je niet gereden hebt.
Hoorzitting Europees Parlement
Vandaag, op 21 december, is er een hoorzitting in het Europees Parlement over de digitale tachograaf. TLN heeft ter voorbereiding hierop de afgelopen maanden in nauw contact gestaan met verschillende Nederlandse Europarlementariërs om de belangen van het Nederlandse wegtransport zo goed mogelijk te kunnen behartigen in de Europese politiek.
Foto: Transportcommissaris Siim Kallas in Brussel. (ANP)