Ondernemers gaan meer in buitenland tanken door op handen zijnde accijnsverhoging.
De Nederlandse schatkist loopt jaarlijks naar schatting 250 miljoen euro aan accijnsinkomsten mis doordat ondernemers in de sector transport en logistiek in het buitenland brandstof tanken. Dit blijkt uit onderzoek van Transport en Logistiek Nederland (TLN). Uit het onderzoek blijkt verder dat dit verlies vanaf 2014 verder oploopt omdat door de geplande accijnsverhoging van 3 eurocent en inflatiecorrectie van 1 a 2 eurocent het nog meer gaat lonen om in het buitenland te gaan tanken. TLN verwacht dat hierdoor de schatkist nog eens enige tientallen miljoenen euro’s aan extra accijnsinkomsten mis zal lopen. Bovendien betekent alleen al de accijnsverhoging voor de transportsector een lastenverzwaring van tenminste 113 miljoen euro per jaar vanaf 2014. TLN doet een klemmend beroep op het kabinet om af te zien van de accijnsverhoging.
De Nederlandse schatkist ontvangt jaarlijks zo’n 3,5 miljard euro aan accijnsinkomsten uit diesel. Uit onderzoek van TLN blijkt echter dat het Rijk jaarlijks ongeveer 250 miljoen euro aan accijnsinkomsten misloopt, doordat ongeveer de helft van alle ondernemers in de sector transport en logistiek in het buitenland tankt. Volgens TLN komt dit enerzijds door het prijsverschil in diesel met het buitenland en anderzijds doordat –Nederlandse- ondernemers in bepaalde andere EU landen een deel van de accijnsuitgaven kunnen terugvragen.
Accijnsverlies
TLN waarschuwt dat het accijnsverlies komend jaar verder zal toenemen door de aanstaande accijnsverhoging van 3 eurocent en bijkomende inflatiecorrectie van 1 a 2 eurocent. Uit het dieselonderzoek van TLN blijkt dat circa 30 procent van de bedrijven die momenteel nog niet in het buitenland tankt, dit overweegt wel te gaan doen wanneer het prijsverschil in diesel verder toeneemt. Van alle transportbedrijven die op dit momenteel al in het buitenland tanken, zal maar liefst 85 procent nog meer naar het buitenland uitwijken. De verwachte opbrengsten van de accijnsverhoging op diesel voor het Rijk van 113 miljoen euro, zullen volgens TLN daarom mogelijk enige tientallen miljoenen euro’s lager uitvallen.
Accijnsverhoging desastreus
TLN maakt zich daarnaast grote zorgen over de negatieve effecten van de accijnsverhoging op ondernemers. TLN voorzitter Arthur van Dijk: ‘Deze cruciale pijler van de Nederlandse economie klimt op eigen kracht weer beetje bij beetje uit een diep dal. Maar dit herstel is zeer broos en geldt nog lang niet voor iedereen.’ Volgens Van Dijk moet het kabinet deze positieve ontwikkeling juist stimuleren zodat de transportsector verder de weg omhoog weer kan vinden en kan blijven concurreren in Europa. In plaats daarvan worden de lasten met zo’n 113 miljoen euro verzwaard. Uit het onderzoek van TLN blijkt dat bijna 30 procent van alle ondernemers nu al aangeeft deze extra kosten niet te kunnen doorberekenen naar hun klanten en de kosten voor eigen rekening moeten nemen. Circa 50 procent van alle transportondernemers is hier nog onzeker over.
In gesprekken met staatssecretaris Weekers van Financiën en zijn ministerie heeft TLN op de negatieve effecten van de accijnsverhoging voor het Rijk en het bedrijfsleven gewezen. Tot teleurstelling van TLN blijft het kabinet vasthouden aan de accijnsverhoging per 1 januari 2014. TLN roept het kabinet dan ook op om de voorgenomen accijnsverhogingen per 1 januari te schrappen, om het automatisme van de jaarlijkse accijnsindexatie te heroverwegen en om rekening te houden met de negatieve effecten voor ondernemers bij het bepalen van fiscaal beleid.