15 juni 2017 | 06:18

[Update] Tientallen chauffeurs zonder pas aan de kant na problemen bij Kiwa

Enkele honderden Nederlandse vrachtwagenchauffeurs wachten al weken op een nieuwe chauffeurspas voor de digitale tachograaf in hun truck. Zonder pas kunnen ze de weg niet op en zeker enkele tientallen chauffeurs zitten nu noodgedwongen thuis. TLN is woedend.

De problemen zouden worden veroorzaakt door technische mankementen aan het online aanvraagportaal van het Kiwa Register. Dat meldt chauffeur en trouw Truckstar-lezer Henk Faas uit Hoek (Zeeuws-Vlaanderen) die momenteel noodgedwongen overuren (tijd voor tijd) compenseert, omdat hij nog altijd niet over een nieuwe pas beschikt. Faas is in dienst bij Herrebout Transport, dat hoofdzakelijk zwaar bouwmaterieel vervoert voor de firma Arentis in Terneuzen.

 

Kiwa chauffeurspas

Portaal

,,Het is om gek van te worden’’, verzucht de 54-jarige Zeeuw, die al 32 jaar chauffeur is en nooit eerder aan de zijlijn stond. ,,Mijn oude pas verliep 27 mei. Daarom heb ik al op 6 april een nieuw exemplaar aangevraagd. Per post, omdat ik van het Kiwa Register een brief thuis had ontvangen. Binnen vijf tot tien werkdagen zou de pas klaar zijn.’’ Omdat Faas na twee weken nog altijd niets had ontvangen, besloot hij het Kiwa Register te bellen. ,,Ze beweerden mijn aanvraag niet te hebben gekregen per post. Ze verwezen mij naar het nieuwe portaal. Nou, toen ging het pas echt mis.’’

Kiwa

Half uur in de wacht

De digitale aanvraag lijkt goed te gaan en volgens Faas krijgt hij van een Kiwa-medewerkster de bevestiging dat alle benodigdheden goed waren doorgekomen. Maar als er eind april nog altijd geen pas wordt bezorgd, besluit Faas nog maar eens te reclameren. ,,Vervolgens sta je een halfuur telefonisch in de wacht. Uiteindelijk kreeg ik te horen dat de nieuwe website er even uit had gelegen. Maar veel erger is het feit dat ik te horen kreeg dat ze niets van mij hadden ontvangen, terwijl ik eerder nog de bevestiging had gekregen dat alles netjes binnen was gekomen.’’

Weer fout

In de week voor Hemelvaart doet Faas, ten einde raad, een nieuwe aanvraag. ,,En weer krijg ik, na een wachttijd van een half uur, iemand aan de lijn die beweert dat mijn aanvraag fout is gegaan. Mijn handtekening en pasfoto zouden op de kop zijn binnengekomen. Je denkt dan bij jezelf: dan draai je ze toch om? Ik werd er zo ongeveer gek van.’’ Inmiddels is het half juni en nog altijd, ruim twee maanden na de eerste aanvraag, heeft Faas zijn chauffeurspas niet ontvangen. ,,Hoe ingewikkeld kan het zijn, zo’n stukje plastic? Gelukkig krijg ik alle begrip van mijn baas, die mij de gelegenheid geeft gemaakte overuren, tijd voor tijd, te compenseren. Maar dit kan natuurlijk zo niet langer.’’

 

Kiwa

Clandestien achter het stuur

Faas zegt van collega’s te weten dat de haperingen in het systeem bij Kiwa Register inmiddels honderden chauffeurs hebben getroffen, die meestal noodgedwongen thuis op de bank zitten. ,,Maar er bereiken mij al geluiden van chauffeurs die toch clandestien de weg op gaan, omdat ze niet anders kunnen. Weer anderen rijden nu met busjes, of werken in het magazijn. De hypotheek en de studie van de kinderen moeten immers betaald worden. Ik kan het mij levendig voorstellen. Vooral eigenrijders zijn door deze problemen zwaar de klos. Het kost ze minstens duizend euro per week.’’ Achter het stuur kruipen zonder een geldige chauffeurspas is niet zonder risico, voegt Faas eraan toe. ,,Je riskeert als chauffeur hoge boetes. De werkgever trouwens ook.’’ Faas, getrouwd en vader van twee kinderen, spreekt de hoop uit dat Transport & Logistiek Nederland en verzekeraar TVM in actie komen en een schadeclaim bij Kiwa indienen. ,,Het zou niet meer dan terecht zijn dat Kiwa Register opdraait voor de geleden schade.’’

Oplossen

Kiwa Register-directeur Marc Jurgens geeft de problemen toe. ,,De migratie van het oude computersysteem naar het nieuwe heeft haperingen veroorzaakt. Het nieuwe systeem is in principe een verbetering, maar sloot niet goed aan op het oude. Alle chauffeurspasaanvragen van na 17 mei zijn inmiddels verwerkt. Het knelpunt zit bij de aanvragen van voor die datum. Die zijn vaak niet goed doorgekomen. Maar we hebben deze problemen inmiddels opgelost.’’

KIWA

Wet van Murphy

Jurgens erkent dat diverse chauffeurs tot wel 28 dagen op hun pas hebben moeten wachten. ,,En dan helpt het natuurlijk niet als die aanvragen op het laatste moment zijn gedaan. Maar volgens onze administratie zou het niet zo mogen zijn dat er chauffeurs hun werk niet hebben kunnen doen.’’ Geconfronteerd met de situatie van Henk Faas spreekt Jurgens van een ‘schrijnend geval’. ,,Hier lijkt de wet van Murphy van toepassing te zijn. Dat is ronduit vervelend. Maar ook hier moet de oplossing nu nabij zijn.’’

Politiek

TLN-voorzitter Arthur van Dijk neemt met deze uitleg geen genoegen. Hij wenst actie van onder meer het kabinet om de ‘misstanden bij Kiwa’ aan te pakken. ,,De staatssecretaris en de Inspectie Leefomgeving en Transport zijn nu aan zet. Het is onacceptabel dat bedrijven die tijdig een complete aanvraag doen, hun chauffeurs moeten thuishouden, omdat zij door een slechte prestatie van Kiwa niet op tijd over een geldige bestuurderskaart beschikken om aan hun registratieplicht van de rij- en rusttijden te voldoen.”

Vrachtwagenchauffeurs moeten iedere vijf jaar hun chauffeurspas vernieuwen.

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht.

Doe mee & win een schaalmodel van Mammoet
Baankaart Profile Truckstar Festival 2025
Evenementen agenda
11 januari 2025
Broshuis Event 2025
16 maart 2025
29e DAF verzamelbeurs
04 mei 2025
Chauffeursdag De Peeltruckers
17 mei 2025
Putte Lights on 2025
23 mei 2025
Superdik 2025
30 mei 2025
Truckshow Nederhemert 2025
Zie volledige agenda