Bakker Goedhart heeft de tweede uit een serie van tien Volvo FM Electric 4×2-trekkers in gebruik genomen voor de distributie van brood- en bakkersproducten. Met de inzet van elektrische trucks wil Bakker Goedhart zijn CO2-footprint verkleinen. De trucks worden geleverd door Volvo Trucks-dealer Nijwa.
Bakker Goedhart bereidt dagelijks op elf locaties in Nederland allerlei bakkerijproducten. Dat varieert van brood en gebak tot convenience-producten, zoals sandwiches, belegde broodjes en wraps. Een groot deel daarvan wordt dagvers gebakken en bij ruim 1.000 supermarkten en andere afnemers door heel Nederland en in het buitenland bezorgd. Elke nacht zet Bakker Goedhart 100 eigen trekker-opleggercombinaties in voor de distributie.
Zwaardere segment
Bakker Goedhart zet om een aantal redenen nu de stap naar elektrische trucks, zegt logistiek manager Jeroen Bakker. “We waren al een tijdje bezig met elektrisch omdat we onze CO2-footprint willen verkleinen en ervaring willen opdoen. Nu Volvo Trucks een distributietruck in het zwaardere segment kan leveren, kunnen we de stap echt maken. Inmiddels hebben we de eerste twee Volvo FM Electric 4×2-trekkers in gebruik genomen. De overige acht trucks worden de komende maanden geleverd.”
De Volvo FM Electric-trekkers worden ingezet op vaste routes. “Elektrisch is voor ons een hele goede oplossing. We rijden elke dag dezelfde trajecten en 80% van onze routes is onder de 300 kilometer. De Volvo FM Electric heeft daarvoor voldoende actieradius. Bovendien wegen de producten die we vervoeren relatief weinig, maximaal 9 ton. De trucks stationeren we bij diverse vestigingen waar we zelf oplaadfaciliteiten hebben.”
Stiller in de stad
Ook andere factoren spelen een rol bij de keuze voor elektrisch. Bakker Goedhart levert in het hele land en sorteert alvast voor op de zero-emissiezones die vanaf 2025 worden ingevoerd in een groot aantal steden in Nederland. In de zero-emissiezones mogen alleen nog volledig uitstootvrije trucks komen.
Een groot deel van de distributieactiviteiten vindt plaats in de nacht. “Tussen 1 uur ’s nachts en 9 uur ’s ochtends beleveren wij ruim 1.000 winkels. Groot voordeel van elektrische trucks is dat ze stil zijn, ideaal voor inzet ’s nachts en in de stad.”
Lees ook: Bakker Goedhart zet plug-in hybride Scania G320 in
Bij de aflevering van de tweede Volvo FM Electric werd ook de gerestylede trailer afgeleverd. Deze trailer is door de spuiterij van Nijwa in Beilen opgeknapt en in de nieuwe huisstijl van Bakker Goedhart gespoten. Homan Reklame uit Leek verzorgde de bestickering. De trailer is voorzien van een groen hart en de tekst ‘Ik rij elektrisch’ op de zijkant en de achterkant.
Samenwerking
Als medio 2023 alle elektrische Volvo-trucks zijn geleverd, heeft Bakker Goedhart 22 Volvo-trucks in de vloot. Bakker: “Ik maak niet zozeer een keuze tussen de verschillende merken trucks. Ik maak eerder een keuze voor service en met Nijwa hebben we hele goede ervaringen. Nijwa doet niet alleen het onderhoud van onze trekkers, maar ook van onze opleggers en laadkleppen. Eigenlijk hebben we zelf helemaal geen werk aan onze Volvo-trucks en opleggers en dat is de verdienste van Nijwa. Ook bij de aanschaf van de elektrische trucks zijn we heel goed voorgelicht en begeleid, inclusief een uitgebreide afleverinstructie voor de chauffeurs. Voor deze trucks hebben we ook een onderhoudscontract.”
Bakker Goedhart heeft voor de aanschaf van de elektrische Volvo FM’s een subsidieaanvraag gedaan via de Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET). In 2022 bestond deze subsidieregeling voor het eerst en in 2023 komt er een vervolg. Subsidie aanvragen kan weer vanaf 4 april 2023.