MAN TG 2018
| 11:39 | Rik Werner

TG-serie MAN modeljaar 2018 zuiniger, comfortabeler en stiller

MAN heeft voor modeljaar 2018 de TG-serie gefacelift. De truck is zowel uiterlijk als innerlijk opgefrist, wat onder meer resulteert in meer comfort en een lager verbruik.

De ‘medium’ trucks TGL en TGM krijgen de beschikking over nieuwe D08-motoren. Daarbij is er keuze uit vier- en zescilinderversies. Het vermogensspectrum loopt uiteen van 160 pk tot 320 pk. De maximale koppels variëren van 600 Nm tot 1.250 Nm. Alle D08-motoren maken uitsluitend gebruik van effectieve Selective Catalytic Reduction-technology (SCR) om de emissies te verminderen. De nieuwe krachtbronnen zijn lichter en verbruiken minder diesel, tot maximaal 5,5 procent zo claim de Duitse vrachtwagenfabrikant.

MAN TG 2018

Minder olieverversingen

Transportondernemers hoeven minder vaak naar de garage: tussen twee olieverversingen door kunnen de nieuwe motoren nu tot 80.000 km rijden, dat was voorheen 60.000 km. Alle Euro 6-versies van de D08-motorenreeks zijn geschikt voor het gebruik van HVO (hydrogenated vegetable oil, brandstof van plantaardige oorsprong) en zijn daarmee CO2-neutraal inzetbaar.

Minder slijtage

De nieuwe motoren worden gekoppeld aan de TipMatic-transmissie, die nu over een Idle Speed Driving-functie beschikt. Daarmee is het mogelijk om zonder de koppeling en het gaspedaal te gebruiken bij stationair toerental langzaam te rijden. Dit beperkt, aldus MAN, slijtage van de koppeling, De Efficient Roll coastingfunctie, beschikbaar voor de TGM-modellen, beperkt het verbruik doordat de transmissie bij afdalingen in neutraal schakelt.

MAN TG 2018

Comfort

Het moet gezegd: de cabine is er een stuk plezieriger op geworden. Op het instrumentenpaneel valt het nieuwe 4 inch hi-res kleurenscherm op. Dit werkt samen met het infotainmentsysteem MMT en maakt gebruik van iconen in diverse kleuren. De lange L, LX, XLX en XXL slaapcabine-uitvoeringen van de MAN TGX- en TGS-modellen bieden nu meer (opberg)ruimte. Daarnaast is er nu een uitschuifbare koelkast leverbaar. Deze kan onder het bed worden opgeborgen. In het rust-/slaapgedeelte bevindt zich een controlepaneel met LCD-display. Hiermee zijn de interieurverlichting, ramen en het schuifdak te bedienen. Ook een wekalarm en 12V-, 24V- en USB-aansluitingen zijn inbegrepen. Dat betekent dat het gebruikt kan worden met smartphones, tablets en televisies. Nieuw voor de TGX-serie is het zogenoemde acoustic package. De extra isolatie zorgt volgens MAN voor een beduidend lager geluidsniveau in de cabine.

MAN TG 2018

Lees ook: Gerard de Nijs ziet multifunctionele MAN als investering in de toekomst

Terug naar het Truckstar nieuwsoverzicht. 

 

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie