De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) constateert dat er teveel gerommeld wordt met de digitale tachograaf.
Dertig procent van de vervoerders in het geconditioneerd transport zou de digitacho bewust manipuleren. De IVW voerde in 2011 gerichte controles uit op internationaal rijdende koelvervoerders.
Deze deelsector kwam bovendrijven nadat de IVW haar controle-gegevens beter ging registreren. De meest voorkomende sjoemel-methodes zijn: de bekende magneet, rijden op andermans digipas, en het verbreken van de verzegeling. Het gaat om 26 procent van de Nederlandse en 33 procent van de buitenlandse koelvervoerders.
‘Geschrokken’
Branche-organisatie TLN zegt geschrokken te zijn van de percentages en zegt dat er iets moet gebeuren.
Knellende regelgeving
“Vervoerders hebben moeite om de rij- en rusttijdenregeling in de praktijk toe te passen. De knellende regelgeving en willekeur tussen EU-lidstaten in handhaving, leidt tot onwerkbare situaties en verhoogt het risico op manipulatie”, aldus TLN in een persbericht.
Spanje, Frankrijk, Italië en België
“Met name in landen als Spanje, Frankrijk, Italië en België, lijkt er steeds vaker sprake te zijn van een klopjacht op buitenlandse chauffeurs. Daar komt bij dat de tachograaf tot 28 dagen terug wordt uitgelezen. Tel je alle kleine overtredingen in die 28 dagen bij elkaar op, dan loopt de totale boete soms op tot duizenden euro’s.”
Als het handhavingsbeleid binnen de EU geharmoniseerd wordt, komt er een einde aan veel problemen, vindt TLN. Overigens is de Europese Commissie sinds dit jaar op de hoogte van de bizarre boeteverschillen, en wanpraktijken in bovengenoemde landen, na een hoorzitting in Brussel eind maart, (zie Truckstar 2011/5).