Teveel gerommel met digitacho
De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) constateert dat er teveel gerommeld wordt met de digitale tachograaf.
Dertig procent van de vervoerders in het geconditioneerd transport zou de digitacho bewust manipuleren. De IVW voerde in 2011 gerichte controles uit op internationaal rijdende koelvervoerders.
Deze deelsector kwam bovendrijven nadat de IVW haar controle-gegevens beter ging registreren. De meest voorkomende sjoemel-methodes zijn: de bekende magneet, rijden op andermans digipas, en het verbreken van de verzegeling. Het gaat om 26 procent van de Nederlandse en 33 procent van de buitenlandse koelvervoerders.
‘Geschrokken’
Branche-organisatie TLN zegt geschrokken te zijn van de percentages en zegt dat er iets moet gebeuren.
Knellende regelgeving
“Vervoerders hebben moeite om de rij- en rusttijdenregeling in de praktijk toe te passen. De knellende regelgeving en willekeur tussen EU-lidstaten in handhaving, leidt tot onwerkbare situaties en verhoogt het risico op manipulatie”, aldus TLN in een persbericht.
Spanje, Frankrijk, Italië en België
“Met name in landen als Spanje, Frankrijk, Italië en België, lijkt er steeds vaker sprake te zijn van een klopjacht op buitenlandse chauffeurs. Daar komt bij dat de tachograaf tot 28 dagen terug wordt uitgelezen. Tel je alle kleine overtredingen in die 28 dagen bij elkaar op, dan loopt de totale boete soms op tot duizenden euro’s.”
Als het handhavingsbeleid binnen de EU geharmoniseerd wordt, komt er een einde aan veel problemen, vindt TLN. Overigens is de Europese Commissie sinds dit jaar op de hoogte van de bizarre boeteverschillen, en wanpraktijken in bovengenoemde landen, na een hoorzitting in Brussel eind maart, (zie Truckstar 2011/5).
ik vind dat ze het gedoe met die digitale pas nog maar eens tegen het licht moeten houden. natuurlijk zitten er positieve kanten aan, maar ook erg negatieve kanten is mijn ervaring.en in ieder land gaan ze er weer anders mee om. je zou toch denken dat we in de EU op een lijn zouden moeten zitten met de regelgeving omtrend de digitale pas, maar niets is minder waar, als je s, avonds je rust moet gaan maken en de parking staat vol zul je toch weer verder moeten rijden naar de volgende parking en maar hopen dat daar wel een plekje is, en als je dan 2 dagen later aangehouden word en je bent over je rijtijd heen krijg je een dikke prent. ik vind dat ze de termijn van bekeuren terug moeten draaien naar een week en niet tot 28 dagen want daar zijn ze in het buitenland gewoon op uit vooral in zuid europa om je daarop te bekeuren. ik denk dat de meeste chauffeurs zich hier wel in kunnen vinden.
Opzich vindt ik de digitach er handig je hoeft niet elke morgen er een schijfje in te doen, kan dus pasje laten zitten. Alleen het nadeel van die dingen is en dat is nu opgelost hij belazert de rijtijd. Als je je vrachtwagen naar voren zet om de laadklep dicht te doen, is dat 1 minut rijtijd terwijl dat niet zo is. Maar dat is met alles we voeren het alvast maar in, en als het niet werk pech gehad. moet juist andersom worden eerst een goed en eerlijk apparaat maken en dan pas invoeren