Tesla Semi
| 12:56 | Arjan Olsthoorn

Tesla weet niet te imponeren op de IAA

Op de IAA Transportation in Hannover heeft Tesla zijn langverwachte elektrische vrachtwagen, de Semi, gepresenteerd aan het Europese publiek. Hoewel de verwachtingen hoog waren, wist Tesla niet te imponeren.

Tesla heeft vanaf het begin weinig informatie vrijgegeven over de Semi. Hoewel de truck in 2023, na zes jaar vertraging, eindelijk werd gelanceerd voor de Amerikaanse markt, blijft er veel onduidelijk. Op de IAA kregen we voor het eerst de kans om de truck van dichtbij te bekijken en daar hadden we toch meer van verwacht.

Opmerkelijk was dat Tesla geen officiële specificaties vrijgaf. Daarnaast was het voor de pers en het publiek niet mogelijk om plaats te nemen achter het stuur van de Tesla Semi. De beleving van het voertuig bleef beperkt tot enkel een rondje door hal 11 vanaf de bijrijdersstoel of een visuele presentatie.

Gemiste kans

Tot slot ontbrak er op de persdag een officiële woordvoerder van Tesla. Vragen over het rijbereik, laadmogelijkheden, Europese introductie en verdere innovatie bleven daarmee onbeantwoord. De afwezigheid van een vertegenwoordiger versterkte het gevoel dat Tesla onvoldoende voorbereid was om indruk te maken op deze belangrijke vakbeurs. Als het dan toch lukt om iemand van Tesla te spreken worden we eigenlijk ook niet echt wijzer en wordt ons verteld dat verdere informatie nog moet volgen. Gemiste kans.

Lees ook: DAF onthult pakket productinnovaties op de IAA

Wat direct opviel, was de slechte locatie van Tesla’s stand in hal 12 in een hoekje verborgen achter de stand van Volkswagen. Leuk om de Tesla eindelijk eens met eigen ogen te aanschouwen, dat wel. Hoewel de cabine van de Tesla Semi op het eerste gezicht lang lijkt, is een groot gedeelte loze ruimte achter de zijfenders. Navraag leert ons dat de getoonde variant een dagcabine is en het mogelijk is om deze met slaapcabine te leveren. Aan de zijkant is dus geen verschil te zien tussen de verschillende cabinevarianten.

Ontwerp

Het ontwerp van de Semi is misschien niet eens zo slecht, maar het voldoet zeker niet aan de kwaliteit die we van Europese truckfabrikanten gewend zijn. Het interieur toont behoorlijk clean en niet erg uitnodigend om als chauffeur een volledige werkdag in door te brengen.

Europa

Met de presentatie van de Semi in Hannover wil Tesla maar aangeven serieuze plannen te hebben voor een introductie in Europa. Tegelijkertijd geeft de summiere beschikbare informatie aan dat de Amerikaanse autobouwer er op dit moment nog niet klaar voor is.

Tesla is van plan om de Semi als 6×4-configuratie naar Europa te brengen en wil daarbij profiteren van de nieuwe wetgeving rondom lengte en aerodynamica. Toch blijft de trekker behoorlijk lang, zo’n 7,5 meter. Ook het gewicht is een aandachtspunt: de 6×4 trekker zal, net als de Amerikaanse uitvoering, een gewicht van zo’n 10,5 ton hebben.

Lees ook: Scania introduceert ongebruikelijke hybride gasvrachtwagen

De Tesla Semi lijkt voorlopig geen serieuze bedreiging te vormen voor de Europese elektrische trucks. Het model kampt met uitdagingen op het gebied van gewicht en formaat, die niet goed aansluiten bij de Europese markt. Zolang deze obstakels niet worden overwonnen, blijven gevestigde Europese merken met hun elektrische trucks beter gepositioneerd om aan de eisen van de regio te voldoen.

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie