Het gerechtshof in de Zweedse hoofdstad Stockholm deed vandaag uitspraak in de slepende cabotagezaak tegen Frode Laursen Polska.
Het was niet de uitspraak waar velen op gehoopt hadden: Frode Laursen Polska is niet schuldig bevonden aan illegale cabotage in 2009.
In 2009 golden er andere cabotageregels, die aanzienlijk onduidelijker waren dan die van nu, zo sprak het gerechtshof.
Rechtbank Västerås
Eerder kon een rechtbank in de stad Västerås de Deense eigenaar van Frode Laursen Polska, Thorkild Andersen, ook niet veroordelen in deze zaak. Op het basis van het toen aanwezige bewijs was dat onmogelijk, zo sprak de rechter toen.
Trucks waren zeventien dagen in Zweden
Vast staat dat zes trucks van Frode Laursen Polska zich gedurende een periode van zeventien dagen in 2009 in Zweden bevonden. GPS-gegevens wijzen dat uit. Zeer waarschijnlijk deden de Poolse trucks daar alleen maar binnenlandritten. Ze bevoorraadden onder andere ICA-supermarkten.
Andersen zegt echter dat de betreffende trucks niet al die dagen binnenlandwerk in Zweden deden, maar dat ze ook internationaal werk deden plus een groot deel lege kilometers reden.
Vooronderzoek
Op verzoek van de aanklager overhandigde Andersen vrachtbrieven die dit zouden moeten bewijzen. In het vooronderzoek heeft de Zweedse politie geprobeerd die vrachtbrieven te matchen met GPS-gegevens. In 25 tot 30 procent van de gevallen blijkt dat de vrachtbrieven niet kloppen met waar de trucks waren. Uit de vrachtbrieven blijkt ook niet welke truck, of zelfs welk transportbedrijf de betreffende ritten gereden hebben.
Het gerechtshof oordeelde echter dat de trajecten die de trucks gereden hebben, internationale bestemmingen niet uitsluiten. Bovendien kan er ook tot zekere hoogte leeg gereden zijn. Dat is geen onredelijke verklaring van Andersen, aldus het gerechtshof, en voldoende tegenbewijs ontbreekt. Daarom kon de informatie die Andersen overhandigd heeft als basis dienen voor de uitspraak. De aanklager heeft tot 4 april de tijd om in hoger beroep te gaan.
De uitspraak is opnieuw een tegenslag voor het Zweedse wegtransport, dat net als het transport in Nederland en andere landen, lijdt onder de oneerlijke en moordende concurrentie uit het Oostblok.
Bron: Trailer