Trucks en personenwagens met hoge snelheid superkort achter elkaar laten rijden; het is technologisch mogelijk.
Volvo participeerde in een groot project met de naam SARTRE (Safe Road Trains for the Environment) waarin de technologie werd ontwikkeld. Onlangs werd het resultaat gedemonstreerd.
Dat resultaat is een draadloze road-train bestaande uit diverse voertuigen waarbij het voorste voertuig daadwerkelijk wordt bestuurd en bestuurders van de volgende voertuigen aanhaken, en achterover kunnen leunen.
Daarmee werd het doel van het project behaald: het ontwikkelen van een technologie voor draadloze road-trains om de doorstroming en verkeersveiligheid te verbeteren en de milieu-impact te verkleinen.
Draadloos
Om dit mogelijk te maken werd car-to-car-communicatie ontwikkeld en sensoren die voertuigen in de nabije omgeving detecteren. Het is nu mogelijk voor meerdere voertuigen om op de openbare weg in een road-train aan te sluiten. De gehele road-train is onderling verbonden door middel van draadloze techniek die ervoor zorgt dat de voertuigen precies het spoor van het leidende voertuig volgen – net zoals een trein wordt geleid door een enkele locomotief. Je kunt nu de handen van het stuur halen en relaxen, een boek lezen of zelfs tv kijken terwijl je auto door rijdt.
“De afstand tussen de voertuigen is veel kleiner dan in normaal verkeer, maar het is net zo veilig, of zelf veiliger om onderdeel te zijn van een road-train, omdat het bliksemsnelle computers zijn die reageren op de kleinste veranderingen in plaats van mensen”, legt Andreas Ekfjorden uit, projectmanager bij Volvo Trucks voor SARTRE
“Alle voertuigen in de ‘road train’ hebben een antenne op het dak, zodat zij informatie kunnen ontvangen via het computersysteem van het leidende voertuig. Bijvoorbeeld, als de leidende truck begint te remmen, remmen alle ander voertuigen in de ‘road train’ op exact hetzelfde moment,” licht Ekfjorden toe.
Op de Volvo testbaan
Het SARTRE-project duurde drie jaar, kostte 6,4 miljoen euro en werd voor zestig procent door de EU gefinancierd. De overige veertig procent kwam van de deelnemende bedrijven. Vertegenwoordigers van de Europese Commissie en experts uit Europa, de VS en Japan zagen tijdens de eind-demonstratie een volledig werkende draadloze road-train rijden op Volvo’s testbaan in Zweden. Voorop reed een Volvo FH, nauw gevolgd door een andere Volvo-truck en drie personenauto’s.
Verbruik terugdringen
Voor Volvo was het terugdringen van het brandstofverbruik de voornaamste reden om mee te doen met het project. Als gevolg van de gereduceerde luchtweerstand laat het brandstofverbruik van de personenauto’s de grootste daling zien, maar ook het brandstofverbruik van de leidende truck vermindert. Dit maakt het voor transportbedrijven interessant om leidende trucks aan te bieden. Voertuigen die deelnemen aan het konvooi kunnen dan bijvoorbeeld een bijdrage betalen aan het transportbedrijf.
“Het is fantastisch dat een vrachtwagenchauffeur van A naar B kan rijden, met minstens één auto achter zich aan, terwijl tegelijkertijd zowel het brandstofverbruik als de CO2-uitstoot daalt. En, niet te vergeten, dat ze verschillende chauffeurs kunnen vervangen en dus de veiligheid kunnen vergroten”, zegt Lennart Pilskog, directeur public affairs bij Volvo Trucks.
Het blijft echter de vraag of automobilisten het leuk vinden om met tachtig achter een truck over de snelweg te hobbelen, maar het ziet er wel mooi uit! (Zie ook de video hieronder).
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."