Transport en Logistiek Nederland (TLN) vindt de tariefverhoging voor de chauffeurspas voor de digitale tachograaf “onbegrijpelijk”.
De chauffeurspassen worden uitgegeven door KIWA en die wil de tarieven dit jaar nog met 15,5 procent laten stijgen. Uiteraard zullen de meeste chauffeurs hier niets van merken, aangezien in veel gevallen de baas de nieuwe pas bestelt en betaalt.
Moeite met rentabiliteit
Maar als werkgeversorganisatie is TLN hier niet blij mee. De marges in het vervoer zijn al minimaal en bedrijven hebben al moeite rendabel te vervoeren, zo betoogt TLN. Momenteel verliest de eerste lichting chauffeurspassen zijn geldigheid, aangezien het vijf jaar geleden is dat de digitale tachograaf zijn intrede deed.
Een nieuwe chauffeurspas kost nu nog 95,20 euro. Na de verhoging wordt dit 109,96 euro. Eigenrijders en ZZP’ers zullen deze verhoging wel zelf voor de kiezen krijgen.
Overigens gaan de tarieven van digipassen voor touringcarchauffeurs met 16,25 procent omhoog en die voor taxichauffeurs met 19,15 procent. Daarom is ook Koninklijk Vervoer Nederland ongelukkig met de voorgenomen tariefverhogingen.