Bos Logistics
| 08:12 | Arjan Olsthoorn

Talson trailers voor Bos Logistics

Lange levensduur, eenvoudige bediening en een gunstige maatvoering. Dat waren de criteria voor transportbedrijf L. Bos Logistics te Schiphol, bij de aanschaf van tien nieuwe geïsoleerde luchtvrachtopleggers. Bos koos voor Talsons van het type TAG ISO. Kenmerkend aan deze opleggers is de grote binnenhoogte over de gehele lengte van de trailer.

Met een luchtvrachtoplegger worden zogenoemde air cargo pallets (ULD’s) vervoerd, grote plateaus die in vrachtvliegtuigen passen. De luchtvrachtpallets (er zijn verschillende types; meestal passen er vier in een 13,60 meter lange oplegger) kunnen tot drie meter hoogte beladen worden.

“Wij rijden met trekkers met een schotelhoogte van 95 cm, zogenoemde lowdeck-trekkers. Daarmee kunnen we groot-volume opleggers trekken. Binnen de wettelijke normen beschikken we met Talson opleggers over de maximale laadhoogte,” vertelt David Fonseca, fleet manager van Bos Logistics.

Carrosserie

De Talson TAG ISO opleggers hebben een zelfdragende aluminium carrosserie. Deze is licht en sterk. L. Bos rijdt al decennia lang met Talson. “Er zijn diverse aanbieders maar Talson steekt er qua robuustheid met kop en schouders bovenuit,” complimenteert Fonseca. Andere sterke punten zijn de probleemloze in de vloer ingebouwde rollenbaan en de uitgebreide mogelijkheden voor toegangsbeveiliging.

Bos Logistics koos voor de geïsoleerde uitvoering (TAG ISO). De isolatie zorgt voor een gelijkmatige temperatuur en luchtvochtigheid in de laadruimte, zonder noodzaak voor een koelmachine.

Naast de tien geïsoleerde trailers, kocht Bos tevens één FNA-gecertificeerde koel-mega-oplegger (Talson TAG FNA), eveneens geschikt voor het transport van luchtvrachtpallets. Deze opleggers met koelmotor hebben een Pharma-certificaat waardoor ze geschikt zijn voor het vervoer van bijvoorbeeld medicijnen en vaccins.

Technische gegevens Talson TAG ISO High Roof:

  • Zelfdragende aluminium carrosserie met gegalvaniseerd semi-chassis
  • Trailer is volledig geïsoleerd; geen koelmachine aanwezig
  • Starre 8 tons assen met luchtvering, velgmaat 17,5 inch, trommelremmen
  • Koppelhoogte 950 mm, maximale druk op de kingpin 12.000 kg
  • Laadlengte 13.435 mm, laadbreedte 2500 mm
  • Code XL ladingcertificaat
  • Voorzien van bindrails aan de zijwanden en in de vloer geïntegreerde sjorogen
  • Geïsoleerde plywood vloer met harscoating, voorzien van pneumatische rollenbanen in vier secties; ingebouwde pallet-stoppers, berijdbaar met vorkheftruck tot 5400 kg
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie