,,Als er geen dikke V8 in staat, heb ik er geen belangstelling voor.” Sjeng Swinkels van het gelijknamige metaalrecyclingbedrijf in Heerlen is een Scania-fan. En dus kocht hij onlangs twee New Generation Scania S520 4×2 trekkers, die nooit meer weggaan.
Daarmee telt het wagenpark van Swinkels twintig voertuigen. Allemaal Scania’s. Twaalf voertuigen zijn operationeel, de rest is er voor de hobby. ,,Ik kan maar moeilijk afscheid van mijn V8’s nemen, het liefste had ik er een grote loods voor. Neem nu die 164 580 van mij. Die heeft amper 460.000 kilometer gelopen. Soms pak ik hem nog wel eens om gewoon even lekker mee te rijden”, uit Sjeng zijn voorliefde voor de beroemde Scania V8 roffel.
Lang leven
De twee nieuwe S520 voertuigen gaan dus een lang leven tegemoet bij Swinkels. Wellicht krijgen ze levenslang. Maar dat de teller bij deze voertuigen op 160.000 km blijft steken, is onwaarschijnlijk. ,,Ze hebben ze net een maandje en er staat nu al meer dan 12.000 op de klok. Er zitten twee chauffeurs op die niets liever doen dan rijden. ’s Morgens vroeg weg en om een uur of vijf weer thuis. Overnachten doen we niet in de auto’s.”
Brandweerrood
Zoals alle voertuigen bij Swinkels zijn ook deze trucks in het bekende brandweerrood gespoten. Daarna zijn ze nog van een dikke laag blanke lak laten voorzien. ,,Een beetje van Scania, een beetje van onszelf’’, vertelt Sjeng. Geldt dat ook voor de verdere uitrusting? ,,Nou daar is wel heel veel van Scania bij want bij het bestellen heb ik gewoon het hele boekje aangevinkt. De aangepaste zonneklep, de verchroomde lichtstrip onder de sideskirts, de aangepast catwalk én de andere slangenhouder achter de cabine komen van onszelf.”
Alcoa
Een speciaal verhaal vormen de wielen. Voor liggen er Alcoa’s op. ,,Dat wilden de chauffeurs graag want samen met de rode wielnaaf vinden ze dat super strak. Maar achterop wilde ik geen lichtmetaal. Wij rijden met schroot en dan valt er geregeld een stuk metaal in die achterste velg. Dan heb je er meteen een pit in zitten en dat is het begin van het einde. Daarom heb ik daar over de stalen velgen verchroomde wielcovers laten plaatsen. Als die een keer lelijk worden, vervangen we ze.’’
LED-verlichting
Ook de veiligheid kreeg de nodige aandacht van Sjeng. ,,De jongens beginnen hier allemaal vroeg, dus vaak in het donker. Daar bewijst de LED-verlichting zijn waarde. AEB en LDW zijn ook standaard. Dat heb ik laten uitbreiden met ACC en een R4100D vrijloopretarder voor de optimale veiligheid in de afdaling, daarnaast bespaart het ook brandstof. De 520 pk V8 motor is een mooi compromis tussen uitstraling en economie.”
Lees ook: Eigenrijders Logi-Flex mogen zich verheugen op Scania S450 Highline.