Wie Truckstar 13, vers van de pers, al heeft opengeslagen heeft daarin de nieuwe Scania van De Swanenberg IJzer Groep al gespot.
Met vier vestigingen in Nederland en één in Duitsland heeft het bedrijf voor de eerste keer twee nieuwe Scania 6×2 trekkers gekocht. De trucks zijn voorzien van een gestuurde, hefbare naloopas en een R-cabine. De wereldspeler op het gebied van stalen buizen, damwanden, profielen en plaatstaal koos daarbij bewust voor de kwaliteit van de Scania V8 motor.
Vier eigen trucks
“Onze mobiliteitsbehoefte in Europa valt uiteen in, zeg maar, intern transport van materiaal tussen de vestigingen, tot de aflevering van onze producten bij klanten ter plaatse op bouwlocaties. En natuurlijk krijgen wij door de aard van ons bedrijf ook veel staal binnen in de havens van Rotterdam en Antwerpen. Dat vervoeren wij ook zelf naar waar het zijn moet”, vertelt senior accountmanager Adriaan Keijzer. “Dat doen wij nu met vier eigen trucks en een aantal vaste transportpartners. Als straks de tweede Scania V8 is afgeleverd, hebben we dus vijf trucks.”
Zweedse wissel
Over het waarom Keijzer deze keer voor Scania koos, vertelt de accountmanager: “Het is eigenlijk een Zweedse wissel.” Waarbij de wens van onze chauffeurs ook meetelde. We hebben een R580 V8 met een verlaagd dak en een R530 V8 gekocht. Bij het eerste voertuig dat nu net is afgeleverd, wilden wij onze chauffeur Gert Masselink tegemoet komen omdat het waarschijnlijk zijn laatste truck voor zijn pensioen is. En Gert wilde graag een keer een V8 en daarmee dus een Scania.”
‘Robuuste bouw van een V8 is voordeel’
“Daarbij zien wij dat het merk het bij andere speciaal vervoerders ook goed doet. Bovendien hadden wij ook wel oren naar de 580 V8 motor omdat die zijn hoge koppel van 3.000 Nm al bij 950 omwentelingen bereikt. De V8 heeft met 90 graden de kortste verbrandingsafstand waardoor de motor het mooiste rondloopt. Wij denken dat dat bijdraagt aan een nog mooiere en gelijkmatige werking van de versnellingsbak-PTO die we nodig hebben voor de kraan op de auto. Ook moeten voertuigen bij ons zo’n 10 jaar meegaan. Qua kilometers staat er dan slechts iets van acht ton tot een één miljoen op de teller. Maar samen met de PTO-uren doet zo’n krachtbron dan toch een beste boodschap. Dan is de robuuste bouw van een V8 in je voordeel.”
Chauffeur
Keijzer heeft nóg een belangrijke reden om voor een rijk uitgerust kwaliteitsmerk te kiezen. “De chauffeur is bij ons de laatste schakel in een lange keten tussen aankoop, productie en aflevering. Maar hij is tegelijkertijd ook de éérste schakel als het gaat om het klantcontact op de bouwplaats. Hij is degene die de eerste feedback krijgt en met zijn ervaring ziet of alles klopt. Zijn terugkoppeling met de basis is heel belangrijk. Dus zorg ik ervoor dat mijn chauffeurs zich prettig in hun voertuig voelen. Als ik dat kan bereiken met wat extra vermogen en King of the Road pakket en een standairco om ook in de brandende zon een lekker koel moment rust te hebben dan moet ik dat doen vind ik.”
30 t/m kraan
Los daarvan ziet Keijzer elk aflevermoment ook als zijn visitekaartje. “De truck moet in orde zijn en er netjes bijstaan. Maar ook de chauffeur speelt hier een belangrijke rol. Hij moet de kennis, de kunde, de rust en het overzicht hebben om met zijn kraan de lading netjes en veilig te lossen. Want staal geeft niet mee. Wij gebruiken daarvoor een vier keer afgestempelde Palfinger 30t/meter kraan uit het Epsilon programma. Dat is eigenlijk een bomenkraan die tijdens de rit voorover boven de cabine hangt. Vandaar dus het verlaagde dak om binnen de vier meter te blijven. Dat verklaart ook weer de 10 tons vooras. De luchtvering rondom is voor comfort en geeft ons iets meer speling op een bouwplaats.”
Rijplatenverhuur
De tweede Scania V8 krijgt 530 pk en gaat ingezet worden in de rijplatenverhuur. “Dat doen wij veel. Niet alleen voor festivals maar zeker ook in bijvoorbeeld de windmolenindustrie. Die turbines komen altijd op plaatsen waar de ondergrond wel een steuntje kan gebruiken tijdens de bouw. Daarom kan deze truck de platen straks niet alleen brengen maar ook zelf leggen. Daartoe komt er een gesloten cabine kraan achterop de trailer en kan de chauffeur vandaar ook de truck met een remote control bedienen.
De Swanenberg IJzer Groep sloot voor bij beide voertuigen een fullservice onderhoudscontract af met de Scania dealer in Veghel. “Want een premium product is pas helemaal rond als ook de organisatie erachter op en top in orde is.”
Lees het ritverslag nu in Truckstar 13!