Superzuinige Peterbilt
| 11:16 | Truckstar Redactie

Superzuinige Peterbilt

Veel Amerikaanse trucks hebben de CW-waarde van een flatgebouw en rijden daarom iets minder zuinig. Maar niet deze Peterbilt.

Peterbilt heeft een truck ontwikkeld die 1 op 4,25 rijdt. Dat is bijna twee keer zo zuinig als de gemiddelde zware Amerikaanse truck.

In Amerika zijn de oude, klassieke modellen van merken als Peterbilt, Kenworth en Freightliner erg populair. Die hebben onderhuids de nieuwste en schoonste motoren, maar zijn voorzien van klassiek ogende, hoekige cabines met weinig of geen spoilers en windgeleiders.

Daarnaast wordt er in Amerika harder gereden met trucks dan in Europa, honderd kilometer per uur en harder is normaal. Uiteraard heeft dit alles zijn uitwerking op het verbruik. Maar ook in Amerika is de diesel gaandeweg steeds duurder geworden en proberen transporteurs het verbruik naar beneden te krijgen. De merken Peterbilt, Kenworth, Freightliner, Volvo, Mack en International hebben daarom allemaal ook gestroomlijnde trucks.

Superzuinig

Maar Peterbilt ging verder en maakte onlangs op uitnodiging van motorenfabrikant Cummins een supertruck van het gestroomlijnde Model 587. In plaats van een gemiddelde zes mijl per gallon (2,55 kilometer per liter), doet deze 587 maar liefst tien mijl per gallon, (4,25 liter per kilometer) – een US gallon is 3,785 liter.

Ook voor Europese begrippen is de 587 zuinig. Peterbilt en Cummins besteedden vier jaar aan de ontwikkeling van de supertruck. In de truck ligt opmerkelijk genoeg een zogeheten ‘big bore engine’, de 6 cilinder-15 liter Cummins ISX15. Maar die heeft wel een aantal slimmigheidjes. 

Zo wordt restwarmte uit de uitlaatgassen omgezet in energie die toegevoegd wordt aan de krukas.

“Veel van de technologie die we nu testen op de motor en de truck zullen in de toekomst standaard zijn”, aldus David Koeberlein van Cummins.

De motorenfabrikant heeft samen met andere bedrijven onderzocht hoe de verbranding geoptimaliseerd kon worden, hoe interne wrijving verminderd kon worden en hoe systemen op de motor, die energie van de motor gebruiken, dat met minder energie zouden kunnen. Dat zijn bijvoorbeeld de oliepomp, waterpomp, luchtcompressor, etc.

Lichter in gewicht, betere stroomlijn

Verder hebben Peterbilt en Cummins een ‘idle management system’ ontwikkeld, dat eindeloos stationair draaien voorkomt en is de gehele truck lichter in gewicht geworden door toepassing van lichtere materialen. Ook is de Eaton versnellingsbak aangepast om de truck met lagere toerentallen te laten rijden.

Daarnaast staat de truck op lage rolweerstand-banden en is er een slimme navigatie die automatisch de zuinigste routes kiest. Meest zichtbaar echter is echter het uitgebreide spoiler-pakkket op truck en trailer. Bovendien hebben Amerikaanse trucks met hun neus een enorm aerodynamisch voordeel boven de Europese frontstuurtrucks.

“Betere aerodynamica heeft een groot deel van de winst verzorgd”, geeft Scott Newhouse van Peterbilt toe.

Wel moet aangetekend worden dat de testritten met dertig ton gereden werden, in plaats van de toegestane 36,2 ton. Er werden elf testritten gereden over een afstand van ruim 500 kilometer tussen Forth Worth en Vernon in de staat Texas.

SuperTruck-programma

De Peterbilt is ontwikkeld vanuit het SuperTruck-programma.Dit is een project van het Amerikaanse ministerie van Energie dat de wegtransportsector en truckindustrie moet aanmoedigen zuiniger met energie te worden. Cummins is één van de deelnemers aan dat project en heeft Peterbilt erbij betrokken.

SuperTruck is alszodanig weer onderdeel van het 21st Century Truck Partnership, een publiek-privaat initiatief dat met hulp van overheidsinstellingen, universiteiten, de transportsector en truckfabrikanten naar innovaties in het wegtransport zoekt.

Peterbilt en Cummins gaan dit jaar verder met testen, maar dan met een nieuwe Peterbilt 579.  

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie