Robert met Corona
| 16:46 | Bert Mateboer

Supermarktbevoorrading: alle hens aan dek

In de winkeldistributie is het momenteel drukker dan ooit. “Het is alle hens aan dek. Het is zelfs erger dan met de kerstperiode omdat we er helemaal niet op waren voorbereid.”

De hamsterwoede van de Nederlanders heeft tot vele lege schappen geleid in de supermarkten. De transportwereld zet alles op alles om die snel weer vol te krijgen. De  verloven van chauffeurs zijn ingetrokken en in de distributiecentra worden overuren gedraaid om de vrachtwagens voor te laden zodat chauffeurs ’s morgens meteen kunnen vertrekken. Een geluk bij een ongeluk is dat chauffeurs die normaal in de horecadistributie zitten, nu voor de winkeldistributie kunnen worden ingezet. Alle horecagelegenheden zijn immers gesloten.

Instructies
De chauffeurs krijgen instructies om zich aan de richtlijnen van het RIVM te houden. Dus minstens anderhalve meter afstand te houden tot andere mensen, geen handen meer te geven en niezen in de elleboog. “We hebben een eigen crisisteam dat van uur tot uur bekijkt hoe ernstige de situatie is en welke ritten we wel en niet kunnen uitvoeren. We willen er alles aan doen om onze chauffeurs te beschermen”, zegt Rachel Witsen van Peter Appel Transport. “Chauffeurs krijgen zoveel mogelijk een doos met ontsmettingsdoekjes mee, maar door de krapte aan beschermingsmiddelen lukt dat niet in alle gevallen.”

winkeldistributie

Foto ter illustratie.

Bas Broesder is chauffeur in de winkeldistributie. Hij merkt dat de mensen zich op de meeste laad- en losadressen goed houden aan de richtlijnen. “In de bedrijfskantines merk je dat mensen minstens anderhalve meter afstand houden. In de meeste portiersloges mogen niet meer dan twee chauffeurs tegelijk naar binnen. Bij sommige transportbedrijven zijn ze ertoe overgegaan mondkapjes en speciale handschoenen te dragen, maar in de winkeldistributie is dat nog niet geval.”

Meepraten? Schrijf hier jouw reactie