Vanaf 1 juli gelden er strengere eisen voor de twaalf milieuzones in ons land.
Vanaf 1 juli moeten trucks aan de Euro 4-norm voldoen of op een brandstof rijden dan diesel om de milieuzones binnen te mogen. Euro 3-trucks met roetfilters en jonger dan acht jaar mogen vanaf 1 juli de milieuzones niet meer in.
Deze trucks stoten weliswaar weinig fijnstof uit, maar wel teveel van de schadelijke stof NOx.
Ontheffingsmogelijkheden na bestelling Euro 6-truck
Er zijn wel mogelijkheden voor transportbedrijven die ter vervanging van een Euro 3-truck een Euro 6-truck bestellen. Na overleggen van een getekende bestel-overeenkomst wordt een ontheffing verleend voor de Euro 3-truck tot de nieuwe truck er is.
De gemeente Amsterdam gaat een stapje verder en verleent ook ontheffing als de nieuwe Euro 6-truck nog niet besteld kan worden.
De ontheffingen kunnen worden aangevraagd tot 1 juli 2014. Ze moeten echter per gemeente aangevraagd worden, wat dus de nodige administratieve rompslomp oplevert.
Voor Euro 3-voertuigen ouder dan 8 jaar en oudere Euroklassen is toegang tot de milieuzones slechts mogelijk met een dagontheffing (maximaal twaalf keer per jaar per kenteken per stad). Deze moet bij de betreffende gemeente worden gevraagd. Dat is nu al zo en verandert niet per 1 juli 2013. Via een hardheidsclausule kan voor specifieke gevallen een jaarontheffing worden gevraagd. De hardheidsclausule kan per gemeente qua inhoud verschillen.
Meer informatie is te vinden op: www.milieuzones.nl of www.amsterdam.nl/parkeren-verkeer/milieuzones/.
De toekomst
Het landelijk convenant dat de regelgeving bepaalt rond de milieuzones loopt overigens op 31 december 2014 af.Wat er dan gebeurt is momenteel nog niet duidelijk. TLN verwacht dat in een aantal steden de milieuzones niet langer nodig zullen zijn omdat de luchtkwaliteit in de steden langzaam verbetert.
In steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht zal dit echter niet het geval zijn. De betreffende luchtkwaliteitsnormen zijn vastgesteld door de Europese Unie.
Foto: ANP