9 juni | 13:45

Strakke zware jongen voor Remmers Transport

Remmers Transport, speciaal transportspecialist uit Muntendam, nam onlangs een nieuwe Scania 660R V8 als 10×4*6 met een gestuurde naloopas in gebruik. Op de truck staat een 165 ton/m Palfinger. Achter de zwaartransporttrekker kan zowel een aanhanger als een trailer of dieplader gekoppeld worden.

De zware rondom luchtgeveerde vijfasser vormt de basis van een bijzondere combinatie. “Het is niet gebruikelijk om voor een V8 als krachtbron te kiezen in combinatie met zware cabinekraan”, vertelt directeur Remmers over de nieuwste aanwinst binnen het bedrijf. “Dat komt omdat bij de zware V8-motor het uitlaatgedeelte groter is dan bij een zes cilinder. Daardoor blijft er weinig ruimte over voor de in ons geval uitgebreide hydrauliekinstallatie met twee PTO’s. Maar het is Palfinger toch gelukt en zo hebben wij nu precies alles wat we willen hebben: een Scania met een krachtige V8, de nieuwe G33 versnellingsbak en de nieuwste retarder in combinatie met een stevige kraan waarmee we ons werk kunnen doen. De chauffeur zal tevreden zijn.”

‘Meerdere dagen op locatie’

Remmers Transport werkt sinds jaar en dag voor een groot aantal vaste klanten die veelal in de machinebouw zitten. “Eigenlijk werken wij in het kielzog van hun werk. Zij verkopen de machines en wij zorgen voor de logistiek, het plaatsen van de machines en soms ook de demontage van oude machines uit een bedrijfshal. Vaak staan wij meerdere dagen op een locatie. Bijvoorbeeld om een compleet machinepark te installeren in een verder nog lege hal. Dat kan overal in Europa zijn dus onze mensen zijn vaak wel een paar dagen van huis.”

Lees ook: Laura Hagens Transport groeit met 13 nieuwe Scania’s

Dat verklaart voor een deel de voorliefde voor Scania. “De laatste jaren kopen we eigenlijk alleen nog Scania’s en dan het liefst met een V8 motor. Onze mensen zijn vaklui. Die verdienen een mooie auto met veel comfort. En een beetje vermogen onder de vloer helpt ook.” Dat Remmers voor een vijfasser koos, heeft ook een heel specifieke reden. “Dit soort cabinekranen wordt ook vaak op een vierasser gezet omdat die natuurlijk toch korter draait. Maar dan zit de schotel relatief ver achter op het chassis en heb je niet de optimale druk op je assen. Vandaar dat wij toch gekozen hebben voor 10×4 met een hefbare en gestuurde naloopas. Dan kom je met de gewichtsverdeling mooier uit. En omdat er drie van de vijf assen gestuurd zijn, valt de draaicirkel mij enorm mee.”

Reikwijdte van 36 meter

De Palfinger kraan kan zeven keer uitschuiven en heeft in combinatie met een zeven keer uitschuifbare jib een reikwijdte van 36 meter. “Dat is een behoorlijk eind dus moet je hem goed waterpas kunnen afstempelen. Voor de optimale stabiliteit van de kraan, hebben we daarom een vijfde stempelpoot vóór de cabine laten monteren. Zo kunnen we zo nodig ook voor over de cabine heen werken. Dat is wel eens makkelijk want wij hijsen relatief veel horizontaal.”

Eerste rit gaat naar Ierland

De truck zal veel met een aanhangwagen rijden. “Maar er past ook een dieplader achter en er komt nog een ballastbak die op de schotel vastgezet kan worden.” Remmers kocht het voertuig als vervanging van een Scania met een 155 ton/m kraan. “Daar hebben we drie jaar langer dan gepland mee doorgereden. Gewoon omdat hij nog heel goed was en we er voldoende werk voor hadden. En het bewijst de kwaliteit van het merk. Maar na 13 jaar krijgt onze chauffeur dan toch een nieuwe. Die kan hij dan meteen mooi uitproberen want zijn eerste grote rit zal naar Ierland zijn.”

Luister nu: Nieuwe aflevering van dé podcast van Truckstar

Niet dat Remmers daar veel verrassingen bij verwacht. “Onze chauffeur weet na al die jaren precies wat hij doet en heeft ook zijn inbreng gehad bij de inrichting en opbouw van het voertuig. Zo hebben we alle gereedschapskisten zelf gemaakt. Precies zoals hij ze hebben wou. Dat is belangrijk, want daar zit alles in wat we tijdens een klus en het kranen nodig hebben. En dat is het grootste deel van het werk want de truck zelf zal niet meer dan ca. 70-80 duizend kilometer per jaar rijden. De motor draait natuurlijk wel bijna continu als je de kraanuren meetelt. Want dat is het leuke van dit werk: geen dag is hetzelfde. We hebben dan ook helemaal geen verloop in personeel.”

Evenementen agenda
07 december | 12:00
Mega Trucks Festival 2024
26 juli | 12:00
Profile Truckstar Festival 2025
17 mei | 12:00
Putte Lights on 2025
31 mei | 12:00
Truckshow Zonder Naam 2025
30 mei | 12:00
Truckshow Nederhemert 2025
16 maart | 12:00
29e DAF verzamelbeurs
Zie volledige agenda