In 2013 zijn 570 mensen omgekomen in het verkeer in Nederland, tachtig minder dan in 2012.
Met deze daling – twaalf procent – daalt het aantal verkeersdoden in Nederland sterker dan het Europese gemiddelde. Dat staat op een daling van acht procent.
Het is opmerkelijk dat Nederland zo’n daling neerzet aangezien het aantal verkeersdoden hier al relatief laag is vergeleken met bijna alle andere landen in Europa.
Minister Schultz
Minister Schultz van Haegen: “Ik ben blij dat de daling van het aantal verkeersslachtoffers doorzet. Deze cijfers bevestigen dat Nederland één van de meest verkeersveilige landen ter wereld is. Hoe minder slachtoffers op de weg, hoe beter. We willen nog verder terug naar maximaal 500 in 2020.”
65-plussers blijft een kwetsbare groep
Het aantal kinderen (0 tot 18) dat omkwam in het verkeer, is gedaald van veertig in 2012, naar 23 in 2013, een afname van 42,5 procent. In 2013 waren ook minder 65-plussers slachtoffer van een dodelijk ongeval op de weg. Maar zij blijven met 230 dodelijke slachtoffers in 2013 een kwetsbare groep, vooral op de fiets.
Het aantal slachtoffers daalde bij vrijwel elke vervoertype. Onder motorrijders is een forse daling van 46 procent te zien. Het aantal fietsers dat omkwam in het verkeer daalde met acht procent. De meeste slachtoffers vielen net als in voorgaande jaren onder mensen in een personenauto, maar ook in deze groep is een daling van zeventien procent te zien.
In 2013 vielen op de rijkswegen 32 doden minder dan in het jaar daarvoor. Dat is een daling van 36 procent. Ook op het onderliggende wegennet daalde het aantal doden. Op provinciale wegen nam het af met twintig slachtoffers en op gemeentelijke wegen kwamen 29 mensen minder om het leven.
Omdat veruit de meeste slachtoffers vallen op het onderliggende wegennet, heeft de minister met de Vereniging Nederlandse Gemeenten afgesproken dat alle Nederlandse gemeenten een lokale aanpak Veilig Fietsen maken.
Foto: (ANP) Op de Nederlandse snelwegen gaat het soms goed mis. Toch zijn dit onze veiligste wegen, en zijn juist de provinciale wegen veel gevaarlijker vanwege roekeloze inhaalacties en botsingen tegen vlak langs de weg staande bomen. Binnen de bebouwde kom zijn vooral fietsers, 65-plussers en bromfietsers kwetsbaar.