Steeds meer vrouwen worden vrachtwagenchauffeur
In de sector transport en logistiek waar traditioneel aanzienlijk meer mannen dan vrouwen werken, neemt het vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs gestaag toe. Tot 4,9% in het tweede kwartaal van 2023.
Dat steeds meer vrouwen het beroep van vrachtwagenchauffeur een aantrekkelijk beroep vinden, blijkt ook uit de instapavond die op donderdag 19 oktober speciaal voor vrouwen wordt georganiseerd in voetbalstadion Galgenwaard in Utrecht. Er worden ongeveer 200 potentiële – vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs verwacht die deelnemen aan de Ladies Night.
Ladies Night
Geïnteresseerden zijn van harte welkom op de Ladies Night om de wereld van transport en logistiek te ontdekken. Twee vrachtwagenchauffeurs van Meiden die Rijden: Fabienne van der Pol en Amy Blokker én Tom Coronel zullen ook aanwezig zijn. Je kunt je skills testen in de vrachtwagen simulator, de logistieke wereld ervaren met de VR Xperience, je reactie testen met het uitdagende reactietijdspel en een foto maken in de speciale Doe het Selfiebox. Je kunt meerijden in de vrachtwagen en als je een rijbewijs B hebt, kun je zelf rijden. En denk je dat het beroep iets voor je is? Dan kun je je ook aanmelden voor een vrijblijvend adviesgesprek. Er is ook een banenmarkt waar je direct kennis met werkgevers die op zoek zijn naar (vrouwelijke) chauffeurs. Kortom een unieke kans om de sector transport en logistiek te verkennen. Meer informatie vind je hier.
‘Nieuwe aanwas kan goed worden gebruikt’
Elisabeth Post, bestuursvoorzitter TLN: “Er ligt een groot arbeidspotentieel bij vrouwen. En het is zonde om dat broodnodige potentieel niet te benutten. Onze sector transport en logistiek blijft groeien met allerlei verschillende, mooie arbeidskansen. Het is aan ons om een beroep te doen op vrouwen en te laten zien hoe aantrekkelijk het is om in deze sector te werken.”
Willem Dijkhuizen, bestuurder FNV Transport & Logistiek: “De sector transport en logistiek bevindt zich in een interessante tijd. Daarin kan een nieuwe aanwas van talent, creativiteit en innovatiekracht goed worden gebruikt.” Roel van Dijk, bestuurder CNV Vakmensen: “Organisaties die meer divers zijn samengesteld, zijn beter in staat in te spelen op ontwikkelingen in hun omgeving. Meer vrouwen in de sector is niet alleen een bedrijfseconomisch maar ook een maatschappelijk belang.”
Lees ook: Speciale WOMAN TGX voor Müller
De speciale instapavond is onderdeel van de campagne ‘ikwordvrachtwagenchauffeur.nl’. Werkgeversorganisaties TLN en VVT en vakbonden FNV en CNV werven met deze campagne nieuwe vrachtwagenchauffeurs voor de sector transport en logistiek. De campagne is mogelijk dankzij de Stichting Opleidings- en Ontwikkelingsfonds Beroepsgoederenvervoer (SOOB) en wordt uitgevoerd door Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL).
Foto: William Rutten/STL
@Wilco – Wat heeft parttime werken met jouw 60 uur te maken? Ik zie niet waarom het niet allebei kan.
@Wiebren – Overuren is meestal bij meer dan 8 uur per dag. Wordt niet over een week uitgesmeerd. Transport-cao wel maar is uitzonderlijk.
Vrouwen op de vrachtwagen is inmiddels de normaalste zaak van de wereld. Dat er altijd nog partijen zijn die het nog graag als iets bijzonders willen houden vind ik een beetje onnodig. Waarom een ladiesnight en een tv-programma voor zo iets?
Tuurlijk de lekkere krenten uit de pap halen met 24 uurtjes. ( rest wordt aangevuld met allerlei toeslagen). Het klote werk doen de mannen wel! Met 60 a 70 uur per week.
Kimberly wil chauffeur zijn, maar dan moeten de regels voor vrouwen weer worden aangepast. Als iemand parttime wil werken prima maar niet zeuren dan. Door dat soort wensen mag je straks niet eens meer 60 uur maken als je dat wil. Ik ben chauffeur geworden om te rijden en niet om na 3 dagen thuis te zitten. Je mag toch al niet meer zoveel.
Kimberly.
Ik snap jouw opmerking wel maar ik vind die niet correct. Het is in elk beroep volgens mij zo dat pas zodra jij meer als 40 uur werkt het als overuur wordt gerekend. En als jij graag fulltime zou willen werken dan moet jouw partner jouw taken overnemen. En jouw laatste zin is zo fout,🤔. Jarenlang hebben de vrouwen gestreden voor gelijke rechten en behandeling. En nu wil jij weer uitzonderingspositie hebben. Het is kiezen of delen. Ikzelf heb veel met chauffeuses samen gewerkt en het us voor planning maar ook voor collega erg vervelend als jij als chauffeuse met kleine kinderen afbelt omdat er een kind ziek is. Ik heb niets tegen vrouwen op de vrachtwagen. Integendeel. Maar je weet waarschijnlijk hoe moeilijk de werktijden in te schatten zijn.
Enige jammere eraan is als je als vrouw kinderen krijgt en partime gaat rijden en 24 uur op contract hebt dat je pas vanaf 40 uur keer overuren maakt en dus pas extra toeslagen krijgt. Tijd dat het cao ook rekening gaat houden met vrouwen in de transport naar mijn mening