De grensovergang bij Basel/Weil am Rhein wordt momenteel verbouwd. Onlangs werd de vernieuwde situatie voor verkeer naar Zwitserland geopend.
In de strijd tegen lange vrachtwagen-files voor de Duits-Zwitserse grens werd besloten de gehele grensovergang op de schop te nemen en de doorstroom-capaciteit te verhogen.
Chauffeurs die Zwitserland in willen, profiteren daar nu van. In de herfst zal de situatie voor het verkeer de aan andere kant ook flink verbeterd zijn. Daar zijn de werkzaamheden nu volop gaande.
Al jaren stonden er lange files met vrachtwagens voor de Zwitserse grens. Dit leidde tot vervelende vertragingen, maar ook tot gevaarlijke situaties.
Aparte banen
In de nieuwe situatie wordt vrachtverkeer dat lading moet inklaren of vrijmaken gescheiden van lege trucks en transitoverkeer. Dit ‘snelverkeer’ heeft nu aparte banen waarlangs tol-kantoortjes zijn gebouwd op truck-cabine-hoogte.
De afhandelingstijd van dit transito- en leegverkeer moet nu met meer dan de helft zijn verkort, zo zegt de Zwitserse douane-medewerker Heinz Engi tegen de Zwitserse nieuws-site Blick.
Overigens kan het inklaren of vrijmaken van goederen nu ook bij ontvangers of bij douane-kantoren elders in Zwitserland gedaan worden.
Vrachtwagenfiles op de Duitse A5 zijn echter nog steeds mogelijk aangezien er in Zwitserland een nachtrijverbod voor vrachtwagens geldt tussen 22:00 en 05:00 uur. Die files zouden in twee uur tijd moeten kunnen oplossen.
De andere kant op zijn de files minder dramatisch aangezien naast de A2 opstelruimte voor 120 trucks is. Met 35 hectare is Basel/Weil am Rhein het grootste douaneterrein van Duitsland. In 2012 passeerden iedere dag gemiddeld 1.400 trucks de grens in zuidelijke richting. De andere kant op waren dat 1.900 trucks per dag.
Toen de grensovergang in 1980 verbouwd en heropend werd, rekende men op zo’n 600 trucks per dag. Er werken vandaag de dag 140 Zwitserse en 145 Duitse douane-beambten.