Sluyter Logistics heeft drie elektrische Renault Trucks D E-Tech bakwagens met gesloten laadbak in gebruik genomen. De uitstootvrije 16-tonners brengen het bedrijf een stap dichterbij de ambitie om zich te ontwikkelen tot toonaangevende duurzame logistieke dienstverlener in Nederland.
“Sluyter behoort hiermee tot de koplopers in Nederland,: zegt William Veneboer. “En aangezien dit nog maar 1% van ons totale wagenpark bestrijkt, staan we te popelen om verder uit te breiden.”
230 kilometer
De eerste elektrische Renault Trucks D bakwagen, met een actieradius van 180 kilometer, werd een jaar geleden in gebruik genomen door de vestiging in Apeldoorn. De tweede en derde E-Tech trucks werden begin deze maand tewerkgesteld op vaste routes in Rotterdam en Assen. Deze laatste twee 4×2 bakwagens met 250 pk zijn voorzien van vier accupakketten met een gezamenlijk vermogen van 264 kWh. De trucks hebben een actieradius van 230 kilometer.
“Ruim voldoende voor de regioactiviteiten waar ze voor worden ingezet”, verklaart Veneboer. “Behalve dat klanten hiermee volledig CO2-neutraal beleverd worden, vertellen onze chauffeurs na een werkdag meer uitgerust thuis te komen.”
Intensieve samenwerking
Opladen gebeurt ’s nachts op de vestigingen waar Sluyter beschikt over eigen laadpalen. Deze zijn als totaaloplossing door partners van Renault Trucks geleverd. De samenwerking tussen de logistiek dienstverlener en de vrachtwagenfabrikant gaat jaren terug.
“Door het intensieve contact weten we exact wat we aan elkaar hebben. Het was voor ons dan ook een voor de hand liggende keuze om deze duurzaamheid stap samen met Renault Trucks te zetten.”
Maatschappelijke verplichting
Ondanks de hogere aanschafkosten ziet Veneboer de business case positief tegemoet. “De verwachting is dat trucks, door de alsmaar stijgende brandstofprijzen en minimale onderhoudskosten, zichzelf grotendeels terugverdienen. Desondanks ontkomen we er niet aan dat transport voor zowel verladers als transporteurs duurder wordt. Het is een investering van beide kanten.”
Het liefst zou Veneboer zien dat alle nieuwkomers in de vloot voorzien zijn van een elektrische aandrijving. “Los van dat steeds meer opdrachtgevers er om vragen, zien wij de noodzaak om nu te investeren. Zodra de zero-emissiezones ingevoerd worden, wil je voorop lopen.” Het elektrificeren van het wagenpark is niet de enige stap die Sluyter zet naar het verkleinen van de CO2-voetafdruk. Het uitwisselen van ladingen, het minimaliseren van lege kilometers en het toenemende gebruik van duurzame HVO diesel moeten de organisatie aan een tweede Lean & Green ster helpen. “Wij zijn van mening dat wij de maatschappelijke verplichting hebben om te verduurzamen in de steden waar wij vervuilend zijn,” besluit de jonge manager.