Een LZV waarvan de tweede oplegger een dubbeldeks city-trailer is. Dat wilde St. van den Brink voor de supermarkt-distributie.
De LZV is een groot succes in Nederland en wordt voor van alles ingezet, waaronder de supermarktdistributie. St. van den Brink uit Ermelo zag daar ook brood in, maar wilde het wel heel bijzonder.
Burgers Carrosserie uit Aalsmeer ging aan de slag en leverde onlangs een speciale citytrailer af aan St. van den Brink, die er een LZV van maakt voor de bevoorrading van EMTÉ supermarkten.
‘Aantal ritten terugdringen’
Directeur Alex van den Brink legt uit: “Vanuit de duurzaamheidsgedachte bij zowel Sligro als onszelf probeer je het aantal ritten en de bijbehorende CO2 telkens weer verder terug te dringen. In dat kader kwam Sligro (waar EMTÉ onderdeel van is, red) met de vraag of wij naar nieuwe vervoersconcepten wilden kijken, zoals deze compacte dubbeldekker.
Burgers bouwde vervolgens de PIEK-gecertificeerde oplegger met een lengte van 11,35 meter, met twee gestuurde hydraulisch mechanische 9 tons Tridec-assen voor een grotere wendbaarheid. In combinatie met de 15 ton schoteldruk kom je op 33 ton totaalgewicht uit.
Veel rolcontainers
Binnenin zijn er diverse indeelmogelijkheden met koel- en vrieszones op het boven- en onderdek. Door deze flexibele indeling kan op het aantal ritten bespaard worden. Beneden is plaats voor in totaal 22 rolcontainers en boven voor veertig rolcontainers. Duidelijk meer dan de veertig die er in een normale cityoplegger gaan. Bovendien zijn dit ook twaalf rolcontainers meer dan er in een reguliere 13,60 meter oplegger passen.
De trailer heeft verder een Vector 1850 MT-koelmotor van Carrier en heeft een smartbox, waarmee kilometers en gewichten uitgelezen kunnen worden.De oplegger koppelt probeemloos aan bij de linktrailer van een B-double. De standplaats van de oplegger wordt het DC van Sligro in Putten, van waaruit alle EMTÉ-supermarkten in Noord- en Oost-Nederland bevoorraad worden.