Simon Loos test elektrische Volvo FH als LZV
Simon Loos heeft onlangs een Volvo FH Electric, met een maximaal toegestaan totaalgewicht van 50 ton, getest als Langere en Zwaardere Vrachtwagencombinatie (LZV). De logistiek dienstverlener toont hiermee aan dat LZV-inzet met een elektrische vrachtwagen mogelijk is.
Twee dagen testte Simon Loos de Volvo FH Electric om vast te stellen wat de mogelijkheden zijn om daarmee als LZV te pendelen tussen Pepsico in Broek op Langedijk en Kuehne+Nagel in Utrecht. Het bedrijf zet hierin een volgende stap om voorbereid te zijn op nieuwe uitdagingen in de toekomst.
Goedgekeurd als LZV
De Volvo FH Electric 4×2 trekker is de eerste elektrische Volvo-truck die LZV is goedgekeurd, met een maximum gecombineerd gewicht (GCW) van 50 ton. De zes accupakketten van elk 90 kWh geven een totale accucapaciteit van 540 kWh. Dit is in de praktijk voldoende om onder niet-winterse omstandigheden het LZV-pendeltraject uit te voeren.
“Bij de tweedaagse inzet hebben we de elektrische truck gereden in combinatie met een drie-assige LZV b-double oplegger met drie-assige stuuroplegger daarachter”, zegt Wim Roks, Wagenparkbeheerder bij Simon Loos. “Op de eerste dag hebben we in de ochtend een relatief lichte vracht geladen in Broek op Langedijk met de complete LZV en gelost in Utrecht, om vervolgens weer leeg terug te keren. In de middag maakten we dezelfde rit, maar dan met alleen de volgoplegger met hetzelfde type lading. Op dag twee hebben we hetzelfde gedaan, om de betrouwbaarheid van de data te borgen en eventuele weersinvloeden te meten”, vertelt Roks. Martijn Kuipers, bekend van het gelijknamige YouTube- en Instagram-kanaal en ervaren LZV-chauffeur bij Simon Loos, reed de ritten op beide dagen.
Laadinfrastructuur is het belangrijkste leerpunt
“Alles is volgens plan verlopen”, zegt Roks. “De FH Electric doet wat hij moet doen, is stil, betrouwbaar en heeft veel trekvermogen. Het belangrijkste leerpunt is dat de openbare laadinfra nog een weg te gaan heeft. We hebben ervaren dat openbare laadpalen geregeld in storing staan en dat ze een lagere laadsnelheid kunnen leveren dan verwacht. Ook moet de trekker in sommige gevallen worden afgekoppeld om de laadpaal te bereiken”.
Luister hier: Truckstar Podcast #5 staat voor je klaar!
Desondanks is het elektrische wagenpark van Simon Loos volop in beweging; het familiebedrijf heeft sinds 2013 al elektrische vrachtwagens rijden, waarmee een stevige basis is gelegd op het gebied van uitstootvrij transport. Vandaag de dag bestaat de elektrische vloot uit ongeveer veertig voertuigen, hoofdzakelijk voor de winkel- en horecadistributie. In de komende maanden zal dit aantal naar vijftig groeien.
De eerste
In de eerste helft van dit jaar zijn er nog Volvo FM Electric-trekkers aan het wagenpark toegevoegd, die worden ingezet op het distributiewerk voor Albert Heijn. Het maakt uitstootvrije leveringen voor winkels in de binnenstad mogelijk.
Daarnaast is eind vorig jaar officieel de eerste Volvo FH Electric-trekker van Europa door Simon Loos in gebruik genomen. Het transportbedrijf deed dat in samenwerking met Unilever en Kuehne+Nagel. Dit voertuig wordt ingezet voor het vervoer tussen de distributiecentra met wat hogere gewichten. Ook volgend jaar blijft het elektrisch transport van het bedrijf in een stroomversnelling gaan en wordt het elektrische wagenpark verder uitgebreid.
Nou, pas maar op Scania en Mercedes-Benz; Volvo pakt steeds meer uit de (grote) ruif bij Loos, zo lijkt het wel. 😉
Daarstraks in de Truckstar het artikel over de demo rit met de Volvo FH Electric van Volvo NL naar Volvo DLD gelezen. Onderweg laden bij laders die eigenlijk voor personenwagens is bedoeld (4 laadpunten in beslag nemen..) is ook niet de bedoeling, lijkt mij.