Siemens voert proeven uit met trolleytrucks. Dat maakte het concern bekend op het ‘Electric Vehicle Symposium’ dat onlangs werd gehouden in Los Angeles.
Volgens de beschikbare informatie gaat het om enkele aangepaste Mercedes Actros voertuigen die naast over een gewone dieselmotor, beschikken over een elektrisch aandrijvingsysteem dat gevoed wordt door een netwerk van bovenleidingen. Het project kreeg de naam ‘eHighway’.
De stroomafnemers (pantograaf) kunnen automatisch worden geactiveerd alsook handmatig doormiddel van een touchscreen in de cabine. Zodra de truck rijdt op elektriciteit wordt daarbij de dieselmotor uitgeschakeld.
De keuze voor het trolley-systeem is een opmerkelijke zet van Siemens, want de techniek waarbij voertuigen elektrisch worden aangedreven via stroomkabels boven de weg is al ruim honderd jaar oud. Denk hierbij aan de trolleybussen die hier in Nederland al sinds jaar en dag in Arnhem rondrijden.
Infrastructuur
Daarbij komt dat er voor een dergelijk systeem langs de snelwegen een compleet andere infrastructuur gerealiseerd zal moeten worden.
Toch ziet Siemens wel brood in het eHighway project. Het concern heeft het systeem al getest in Duitsland, en plant nu nieuwe proeven in de havens van Los Angeles en Long Beach in de VS.
Of je als chauffeur blij moeten zijn met deze nieuwe techniek betwijfelen we. Ten eerste wordt bij de getoonde voertuigen een groot gedeelte van de cabineruimte weggenomen, en ten tweede is met een dergelijk systeem de stap naar zelfbestuurde ’treintje rijdende’ trucks een stuk dichterbij.
Wij blijven dit project in ieder geval op de voet volgen.
Video 1: beelden van de aangepaste Actros voertuigen op een testbaan in Duitsland.
Video 2: animatie.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."