Met zijn eerste in serie geproduceerde elektrische truck luidt Mercedes-Benz Trucks een nieuw tijdperk in. “We moeten erkennen dat transport deel uitmaakt van het probleem als het gaat om klimaatverandering. Tegelijkertijd willen en zullen we bijdragen aan de oplossing,” aldus Karin Rådström, lid van de raad van bestuur van Daimler Truck AG, verantwoordelijk voor Mercedes-Benz Trucks.
“Het begin is er met de eActros, onze eerste in serie geproduceerde elektrische truck, die meer dan een half miljoen testkilometers op de openbare weg heeft afgelegd. De eActros en bijbehorende services zijn voor Mercedes-Benz Trucks en onze klanten een grote stap richting CO2-neutaal vervoer over de weg.”
Prototypen
Vanaf 2018 zijn tien prototypen van de eActros voor praktijktests bij klanten ingezet. In Nederland testte Simon Loos de eActros. Het doel van de ‘eActros innovatievloot’ was om vanaf 2021 de eActros op de markt te brengen.
“De nauwe samenwerking met onze klanten was de focus bij de ontwikkeling van de eActros. Alles wat we van tevoren door de ‘eActros innovatievloot’ hebben geleerd, is nu in serieproductie gegaan. Het productiemodel is op sommige punten weer aanzienlijk beter dan de prototypen, op het gebied van actieradius, vermogen en veiligheidsuitrustingen”, zegt Andreas von Wallfeld, hoofd sales, marketing en services bij Mercedes-Benz Trucks.
Actieradius
Het technologische hart van de eActros wordt gevormd door de aandrijflijn met twee geïntegreerde elektromotoren en een tweetraps transmissie. De beide motoren garanderen een indrukwekkend rijcomfort en een hoge rijdynamiek, maar tegelijkertijd maakt de stille en emissievrije elektrische aandrijving ook nachtleveringen en toegang tot stadscentra waar een dieselverbod geldt mogelijk. Afhankelijk van de uitvoering, haalt de eActros zijn energie uit drie of vier accupakketten van circa 105 kWh. De maximale capaciteit van circa 420 kWh maakt een actieradius tot 400 km mogelijk.
De eActros heeft een maximaal laadvermogen van 160 kW: de drie accupakketten hebben bij een conventionele DC-snellader met 400 A laadstroom iets meer dan een uur nodig om van 20 tot 80% te worden geladen. “Dit maakt de eActros qua beschikbaarheid en dienstverlening optimaal toegerust voor dagelijkse inzet in het distributietransport”, aldus Von Wallfeld.
Veiligheidsniveau
Al met de huidige generatie Actros heeft Mercedes-Benz Trucks laten zien welk veiligheidsniveau vandaag de dag mogelijk is. Bij de eActros heeft Mercedes-Benz niet alleen oog voor de actieve veiligheid, bijvoorbeeld in de vorm van standaardsystemen. Maar ook voor de uitdagingen die gepaard gaan met elektrische voertuigen en HV-systemen.
Het seriemodel gaat vanaf herfst 2021 in productie in de grootste Mercedes-Benz truckfabriek in Wörth, Duitsland. Voor de nieuwe productieprocessen zijn daar de afgelopen maanden intensieve voorbereidingen getroffen, waaronder de bouw van een nieuwe assemblagelijn. In eerste instantie is het seriemodel van de eActros leverbaar in voornamelijk West-Europese landen. Andere landen volgen.