Als het camera-toezichtysteem Secure Lane landelijk uitgebouwd wordt, kan de schade van transportcriminaliteit in Nederland met 25 procent teruggedrongen worden.
Dit blijkt uit een onderzoek na een korte ervaringsperiode met het systeem. Secure Lane is een intelligent camera-toezichtsysteem, dat in 2008 voor het eerst in een proef is opgezet. Het resultaat was dermate bemoedigend dat het vervolgens op vijftien verzorgingsplaatsen op de route Rotterdam-Venlo is opgezet.
Live beeldenstream
De camera’s werden aangesloten op een bestaand systeem van cameratoezicht op bedrijfsterreinen. De beeldenstream hiervan kan live gevolgd worden door meldkamers van de politie, brandweer en GGD.
Het aantal incidenten op de vijftien verzorgingsplaatsen daalde van 74 per jaar naar slechts vier per jaar. Daarmee kan Secure Lane een groot succes worden genoemd.
Criminaliteit verplaatst
Branche-organisatie TLN hoopt dat het systeem landelijk ingevoerd kan worden. Want, uit de proef bleek ook dat de transportcriminaliteit zich verplaatste naar andere locaties waar geen intelligent cameratoezicht was.
25 procent
Uit onderzoek van verschillende partijen (o.a. TLN, EVO, het Verbond van Verzekeraars, en het ministerie van Infrastructuur en Milieu), blijkt dat bij een landelijke invoering van Secure Lane de transportcriminaliteit met 25 procent terugedrongen kan worden.
Dit vergt uiteraard een investering, die volgens TLN door het bedrijfsleven en de overheid gedragen moet worden. Na een jaar zou de investering terugverdiend zijn, aangezien 25 procent minder schade door transportcriminaliteit de samenleving een besparing van negentig miljoen euro oplevert.