Na een eerder verbod van het Europese Hof, stelt Tirol wederom een sectoraal rijverbod in.
Per 1 juli 2016 verbiedt de Oostenrijkse deelstaat Tirol het transito-verkeer van trucks met bepaalde goederen. Het gaat (opnieuw) om: personenauto’s, rondhout, grond, puin, afval en schroot. Dat meldt het Duitse Eurotransport.de.
Deze producten kunnen namelijk ook per spoor vervoerd worden. Op deze manier worden ze het spoor op gedwongen. Een vergelijkbaar vervoersverbod van Tirol werd in 2011 door het Europees Gerechtshof illegaal verklaard.
Groene partij
Het plan komt uit de koker van de Groene partij en Ingrid Felipe, de verkeers- en milieuminister van Tirol van die partij. Felipe hoopt het vrachtverkeer met zeven procent te kunnen terug dringen om de luchtkwaliteit te verbeteren.
Of de luchtkwaliteit met vergelijkbare cijfers zal verbeteren, is echter sterk de vraag. Moderne trucks stoten zo weinig schadelijke stoffen uit, dat het voorgenomen verbod de luchtkwaliteit amper kan verbeteren.
Terug naar 2011
Bovendien zou nog eens naar de oude meetgegevens van 2011 gekeken moeten worden, om te zien of er toen überhaupt iets verbeterd is, vindt Alexander Klacksa van de Oostenrijkse kamer van koophandel.
In 2011 stelde Tirol ook een sectoraal rijverbod in, maar dat werd ongeldig verklaard door het Europese Hof in Luxemburg.
Klacksa vindt dat het Europese Hof opnieuw moet beoordelen of het voorgenomen sectorale rijverbod niet in strijd is met het Europese principe van vrij verkeer van goederen.
Milieu-politieke waanzin
Tevens zou het spoor niet de capaciteit hebben om de goederenstroom die nu over de weg gaat, te kunnen behapstukken. Klacksa: “Hiermee worden lange omrijroutes veroorzaakt. Dit is milieu-politieke waanzin.”
Naast de materialen die per 1 juli 2016 niet meer vervoerd mogen worden, wordt de lijst per 1 oktober 2016 uitgebreid met: non-ferro en ijzererts, staal, marmer en vloer en badkamer-tegels. Het bestaande nachtrijverbod voor trucks blijft bestaan.
Lees ook:
EU tikt Oostenrijk op de vingers
Nachtrijverbod Inntal-autobahn Euro 5