nieuwe DAF
| 14:27 | Arjan Olsthoorn

Scoop: zo ziet de nieuwe DAF er van binnen uit

De nieuwe truck die DAF aan het ontwikkelen is, heeft een nieuwe fase bereikt: die van de veldtesten. Hij wordt al bij diverse bedrijven ingezet. In gecamoufleerde vorm weliswaar, waardoor we nog steeds niet precies weten hoe de nieuwe DAF eruit komt te zien, maar we kunnen wel gissen.

Bij de veldtesten worden diverse exemplaren van de nieuwe truck bij transportbedrijven ingezet om hem in de dagelijkse praktijk te testen. Bij St. van den Brink is een nieuwe DAF gespot en bij het exemplaar dat bij Van de Brug uit Putten rijdt, staat zelfs de firmanaam op de deur. Ook bij E. van Wijk uit Giessen en A.G. van Geffen uit Hedel zijn flink gecamoufleerde exemplaren van de nieuwe DAF in bedrijf.

Interieur

Over het interieur viel nog erg weinig te zeggen omdat de de veldtesttrucks steevast gefotografeerd worden met de gordijnen dicht. De chauffeurs van deze testauto’s zijn door DAF geïnstrueerd om, zodra zij de auto stilzetten en verlaten, de gordijnen dicht te doen. Ook mogen deze chauffeurs niets vertellen over de rijeigenschappen, het interieur of exterieur van de toekomstige DAF.

Een oplettende Truckstar-lezer wist toch de binnenkant van de nieuwe DAF op de gevoelige plaat te leggen. Wat opvalt is dat het complete dashboard nieuw is. Niet alleen de lay-out, maar ook de knoppen en opbergvakken zijn anders. Tevens zien we twee grote digitale displays en valt het op dat de toch wel iconische ‘bult’ in het midden van het dashboard plaats heeft moeten maken voor een ergonomisch geheel. Op de foto hebben we de boordcomputer en de papierwinkel in het opbergvak zwart gemaakt.

Lees verder onder de foto’s.

Veldtesten

Als we verder kijken naar de buitenkant van de trucks lijkt het te gaan om diverse cabinevarianten. Het vermoeden ontstaat dat de nieuweling niet alleen de XF gaat opvolgen, maar ook de CF. Hoogstwaarschijnlijk gaat DAF dus over op een modulair bouwsysteem, zoals we ook bij andere fabrikanten als Scania en Volvo zien. Door alle camouflage en de strikte zwijgplicht bij de medewerkers van de transportbedrijven die aan de veldtesten meedoen, weten we nog weinig over het definitieve uiterlijk. Een andere Truckstar-lezer, Marco van de Lageweg, spotte deze veldtesttruck bij Autohof Aurag, vlakbij Neurenberg. Deze asconfiguratie, een 6×4, zagen we nog niet eerder, maar het is niet verrassend dat DAF ook deze test.

Of de nieuwe DAF ook een neusje krijgt, is op grond van de foto’s niet goed op te maken. Volgens de nieuwe regels mogen trucks 90 centimeter langer worden. Zowel aan de voorkant als aan de achterkant van de cabine mogen voorzieningen worden aangebracht om de stroomlijn te verbeteren. Hoe dat bij de nieuwe DAF gaat uitpakken, zullen we pas weten als de truck officieel gepresenteerd wordt, na afloop van de veldtesten. Die gaan vermoedelijk nog een jaar duren.

new daf

In een schets voor een toekomsttruck, die DAF eerder publiceerde, is de wigvorm van de cabine te zien. Van voren smal, van achteren breed.

2 Reacties
Meepraten? Schrijf hier jouw reactie