Volvo kiest voor hoekig dashboard.
Foto’s van testversies van de nieuwe zware Volvo krijgen we al ruim een jaar binnen op de redactie, maar nog niemand wist het interieur ervan op de gevoelige plaat te zetten.
De Volvo-testchauffeurs willen koste wat het kost voorkomen dat er foto’s van het interieur worden gemaakt. Steevast krijgen we van onze bronnen te horen dat de gordijnen abrupt dicht gaan als er iemand in de buurt van de cabine komt. Toch kregen we er onlangs één binnen van een oplettende lezer.
De foto is weliswaar van slechte kwaliteit, maar onthult wel een paar interessante details.
Hoekig dashboard
Zo is de vorm van het dashboard duidelijk herkenbaar. Volvo lijkt hiermee de kant van Mercedes op te gaan door te kiezen voor een hoekig design met strakke lijnen. Nadeel lijkt dat er geen aflegvak bovenop het dashboard is, maar dat hoeft in een definitieve versie natuurlijk niet zo te zijn. We praten hier immers nog steeds over een testtruck en waarschijnlijk is de ‘plaat’ op het dashboard puur camouflage.
Een ander opvallend punt is het bed. Dat heeft achter de stoel een forse inham en dit betekent dat je enkele zaken moet verbouwen om de volledige breedte van het bed te kunnen benutten. Geen ideale situatie, maar een positief gevolg is wel dat er een ruime zitpositie ontstaat waarbij het stuur onder een flinke hoek gekanteld kan worden; een eigenschap die door veel chauffeurs geroemd wordt.
Lage motortunnel
Afgaande op de colafles die in de cabine staat, ziet het er naar uit dat de vloer redelijk vlak blijft. Dat is iets waar veel merken mee worstelen in verband met de komst van Euro 6, waarvoor extra koeling belangrijk is. Resultaat is dat bij een aantal merken daardoor de motortunnel verhoogd moet worden maar bij deze Volvo lijkt dat niet het geval.
Bediening I-shift
Iets waar we ons over verwonderen is de positie van de I-shiftbediening. Die bevindt zich net als bij het huidige type FH nog steeds naast de stoel, en dat neemt ruimte in. De trend is bij andere merken om de bediening van de automaat aan het stuur te plaatsen of op het dashboard. Maar ook hier geldt weer: het betreft hier een testmodel en het zou kunnen gaan om misleiding.
Heel veelzeggend is de foto verder niet en het blijft vooralsnog wachten op een officiele introductie door Volvo. Die zal waarschijnlijk plaatsvinden in september op de IAA in Hannover. Toch zijn er ook geruchten dat de nieuwe Zweed al eerder zijn ware gezicht laat zien…
Video: Truckstarlezer Marco Wassink maakte afgelopen zomer deze spionagevideo.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."